Svar: Søvn udfordringer - 11 mdr.
16. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det første du skal gøre er at se på hvor meget din datter sover om dagen, du skriver at hun sover godt - og det er dejligt! - men hvor meget sover hun?
Du skal regne med at de fleste børn omkring 1 år, vil have behov for at sove 2-2½ times middagslur og en nattesøvn på ca 11 timer og netop mellem 12-18 måneder begynder mange børn at kunne nøjes med kun en lur dagligt, hvor barnet så f.eks. sover fra 12-14 ...
Det kan sagtens være at din datter fortsat har behov for at sove både formiddagslur og middagslur og det må hun naturligvis gerne, men hvis hun sover mere end 2-2½ time samlet, så vil hun naturligt have behov for at blive puttet senere end tilfældet er nu. Måske er hun først parat til at blive putte kl. 20.30 ..?
Derudover tænker jeg at hendes motoriske udvikling også spiller ind, hun øver sig i at rejse sig, sætte sig osv. både når hun sover og når hun er vågen og netop i tremmesengen, er det let at øve dette. Det er dejligt at hive sig op ved tremmerne og man falder lidt mere blødt, når det kniber at holde sig fast. Det er derfor naturligt at hun øver sig i sengen.
I skal naturligvis sikre jer, at hun får brugt sig selv rigtig meget fysisk i løbet af dagen, hunskal tumles med, cykle med hendes ben, tage hende med ud og gå lidt rundt uden for, gå med en lille vogn foran sig osv. Jo mere hun bruger sig selv, jo mere fysisk træt bliver hun også og samtidig bliver hun mere og mere mobil - jo dygtigere hun bliver motorisk, jo mere ro vil der naturligt også falde over hende, når hun skal sove.
Det at hun øver sig i at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, kan også gøre at hun derfor søger jer, søger jeres fysiske kontakt lidt mere. Hun har lidt ekstra behov for at få sit 'mor-depot' fyldt op, for netop at turde bevæge sig ud i verden. For at kunne adskille sig, er man også nødt til at føle sig godt tilknyttet :o)
Derfor vil børn i disse perioder ofte være mere kontaktsøgende og generelt virke mere pylrede og netop om aftenen, hvor de skal sove, lade roen falde over sig og sige farvel til dagen og alle oplevelser, ja så søger de mere fysisk kontakt. At hun derfor i øjeblikket særligt nyder at sidde på skødet inden hun skal puttes er altså normalt for hendes udvikling og det er vigtigt at anerkende dette og ikke skubbe hende fra dig. Hun skal være sikker på at du er der for hende, netop for at hun tør øve sin selvstændighed.
Det betyder igen, at der her er tale om en periode og at I derfor skal sørge for at bibeholde de gode rutiner, som at hun skal sove i sin egen seng, at hun puttes kærligt og nænsomt, evt. at I sidder der lidt, snakker om dagen, synger for hende osv. Putter hende med en bamse, en sutteklud eller hvad der nu kan fungere - også fremover. I skal således ikke komme ind i vaner som på sigt er uhensigtsmæssige - at hun sover hos jer, at hun begynder at få flaske at falde i søvn på eller lignende.
Håber mine tanker giver lidt forklaring og hjælper videre på vej:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske