Brev:
At give børn ros
16. marts 2009
Alder:
3 år, 4 mdr.
At give børn ros
Hej Helen.
Mange tak for dit svar på mine spørgsmål om min søn, der bider de mindre børn og hans selvværd - eller mangel på samme.
Jeg kan godt se din tanke om, at jeg måske tolker hans "trang til at bestemme" forkert, men vil egentlig gerne, hvis du kan uddybe denne tanke noget mere. Hvad er det, der får dig til tænke sådan?
Jeg har gennem børnehaven været med i et "projekt" med Marte Meo metoden, hvor min "opgave" var, at sætte ord på det min søn gør. Det var for at styrke ham lige der hvor han er. Jeg er obs på ikke at skælde for meget ud, men det er bare svært ind i mellem, når han prøver grænser af hele tiden. Dette har jeg lært meget af og jeg forsøger, at bruge det meget - specielt i konflikter. Jeg forsøger at give udtryk for, at jeg forstår hans følelser. Jeg tror dog, at det er en rigtig god ide også, at sætte mere ord på de gode oplevelser. Jeg roser ham en del, men ikke så meget på hans adfærd, mere det han kan/gør.
Jeg har overvejet en belønning/straf metode, for at tydeliggøre og motivere ham til at lære, at det er vigtigt at høre efter. Fx sådan, at når han hører efter og vi undgår store konflikter får han noget han rigtig godt kan li i en skål, men hvis han ikke hører efter tager jeg en op af skålen. Uden at gøre det store nummer ud af det. Hvad er din holdning til det? Jeg gjorde det lidt ift tandbørstning, hvor han fik et kryds hver dag han havde været god - og det har været en succes.
Jeg har også selv nemmere ved at holde konflikterne på et plan hvor jeg ikke ender med at skælde for meget ud, hvis jeg ligesom selv har en regel for "hvordan man gør", hvis du forstår?
I børnehaven snakkede vi om det med at høre efter, når man kommer i skole. Og det er nok det, min bekymring går mest på. Jeg ønsker, at min søn skal vide, at man altså skal høre efter autoriteter og voksne generalt. Er bange for, at hvis det fortsætter sådan, så bliver han en dreng, der ikke høre efter i skolen og det kan en mor, jo hurtigt føre videre til teenage årene - og så er det et dårligt grundlag for min hans fremtid..... Al den bekymring! Jeg vil ham jo bare det bedste i verden, men jeg ved jo også, at mennesker ikke er perfekte. Det er bare ikke altid nemt at erkende, at man ikke kan klare alt ift sit barn selv. Men så er det jo godt, at man kan søge hjælp ved folk, der er klogere end en selv :-)
Nå, men jeg siger tak for dit tidligere svar og ser frem til dit næste.
Venlig hilsen
en stadig bekymret mor