Svar: Jerntilskud og flour
16. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
I Danmark lyder retningslinierne, at hvis barnet får mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, så behøver man ikke give yderligere jerntilskud. Jernet fra modermælkserstatningen optages bedre i kroppen end jern, der gives som dråber eller pulver og selvom man udregner mængden af jern i modermælkserstatning og umiddelbart får det til mindre end de anbefalede knap 9 mg jern dagligt, som skal gives som tilskud, så er de 400ml nok - netop på grund af den bedre optagelse.
Det betyder dog også, at hvis barnet kun drikker 350ml modermælkserstatning dagligt, så skal barnet har fuldt jerntilskud ved siden af, man kan altså ikke give f.eks. ½ mælk og ½ dosis jern.
Jerntilskuddet i de forskellige modermælkserstatninger og vællinger kan variere fra produkt til produkt, men f.eks. indeholder NAN 1 0,4 mg/jern 100 ml og NAN 2 indeholder 0,8 mg/ 100 ml. Så det produkt du bruger lyder til at være imellem disse to og således indeholde jern nok ... man behøver nemlig ikke skifte til NAN 2, hvis barnet trives på NAN 1 ..:o)
Med hensyn til flour og anbefalinger omkring dette, så har jeg tidligere fået lignende spørgsmål fra Luxembourg, hvor flour også anbefales til små børn.
Jeg vil formode at det har noget med drikkevandet at gøre. Jeg synes du skal prøve at tale med lægerne om det, der er jo højst sandsynligt en god forklaring på det.
I Danmark brugte man fluorskylninger før hen i tiden og jeg tror at mange kan huske hvordan der i 70erne og 80erne kom en dame rundt med små fluorskylnings-kopper, hvor man så overvågede at tænderne blev fluorskyllet ordentligt, tog tid osv. Det gør man ikke mere.
Man anbefaler normalt at børn får børstet deres tænder to gange dagligt med en flourtandpasta og man anbefaler at mængden af tandpasta tilpasses barnets alder, hvilket normalt svarer til en mængde på størrelse med barnets lillefingernegl.
Om det har nogen effekt at give barnet flourdråber, når de endnu ikke har fået tænder, tør jeg ikke sige.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske