Svar: 4½ måned og evt. ammestop
1. maj 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Sarah
Umiddelbart synes jeg det ville være synd at du gik over til kun at give flaske, men hvis amningen ikke virker for jer, kan det selvfølgelig være en god idé, da hun jo skal have dækket sit mælkebehov.
Umiddelbart så tror jeg dog godt at du kan få hende til at tage brystet mere i løbet af dagen.
Du skal sørge for at hun ikke er alt for vågen og sulten, når du tilbyder hende brystet. Børn har jo en fantastisk evne til at kunne spise i søvne, og derfor synes jeg at du skal lægge hende til, når du fornemmer at hun er ved at vågne, og ikke vente til hun er vågnet helt op.
Når hun så har spist hos dig lidt tid og falder lidt til ro, fordi hun ikke længere er sulten, så skifter du hende og lægger hende til igen derefter. Tager hun ikke noget her, så laver du en portion grød og tilbyder hende dette. På den måde får hun både amning og skemad.
Samtidig så vil det også være en god idé hvis du lægger dig ned og ammer hende i løbet af dagen. Når I ligger ned om natten, så går det jo godt. Her er hun knap så vågen og mælken flyder sandsynligvis nemmere, når du ligger ned. Prøv derfor at indføre lidt de samme ritualer for dagen, som fungerer så fint om natten.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske