Svar: Stop med sutteflaske, manglende appetit og spise selv
16. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Tillykke med 1 års dagen :o)
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne fjerne flaskerne med mælk, nu hvor din dreng er blevet et år. I første omgang kan du fjerne flasken om morgenen og starte dagen med grød som nu og så kan du stille og roligt erstatte aftenflasken med en kop mælk, en banan eller lignende og så en godnathistorie.
Om morgenen skal mælken altså bare springes over og dagen starte med grød, om aftenen skal putteritualet laves om og der skal nye vaner til. Hvis du plejer at sidde med ham i favnen, når han får flaske, så giv ham en kop lun mælk i stedet og sid stadig med ham - men læs så en historie (kig billeder) osv. så han stadig får kontakt og nærhed - men ikke flaske og put ham så derefter præcis som du plejer.
Hvis han plejer at ligge i sin seng og få flasken der, så giv ham forsat lidt mælk at drikke inden han skal sove, så han ikke fuldstændig skal undvære dette og lad ham så ligge i sengen imens du så sidder ved siden eller går til og fra - igen som du plejer at gøre.
Han behøver ikke længere d-dråber nu hvor han er blevet et år. Når han får en vitaminpille dagligt er det meget fint - husk at knække den, så han ikke risikerer at få den galt i halsen :o)
Med hensyn til at spise med gaffel, så kan han sagtens dette med den alder han har, han vil dog stadig ofte spise med fingrene og det er okay. Det vigtigste er at han spiser. Ske er svært at spise med og de fleste børn er omkring 16 måneder inden de mestrer dette.
I må give ham skemad om morgenen, så han starter dagen med grød og så kan I supplere ham med en godnatgrød inden sengetid. De øvrige måltider, må han spise selv og spise det han har lyst til, det betyder ikke så meget, hvor meget han spiser, det er snarere variationen og lysten til at spise I skal fokusere på :o) Det lyder som om at din dreng får rigtig mange små måltider, faktisk flere end jeg normalt anbefaler, så det ser ikke ud som om at han lige umiddelbart mangler noget ...
Mit forslag til en madplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur 9.30-10
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne suppleret med rester fra aftensmaden: frikadeller (kød/fisk), kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod. Stykker af peberfrugt, avokado, tomater, agurk osv. Vand af kop.
Middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, en lille portion yoghurt, lidt flerkornsgrød, nogle giver lidt havrefras eller lignende om eftermiddagen. Nogle børn har det også godt med at få lidt blendet frugt, en hjemmelavet smoothie eller milkshake (naturligvis uden sukker osv.).
Før aftensmad ca kl. 17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, ærter, majs, gulerod, avokado, peberfrugt eller lignende. Hvis der er gledet lidt grønt ned inden aftensmaden, så behøver man ikke fokusere så meget på indtaget under aftensmaden :o)
Aften 18: Det samme som I andre spiser, kan spise alle børnevenlige retter som lasagne, pasta, risretter, gryderetter, fiskefrikadeller, almindelig frikadeller, fiskefilet, pangasiusfilet, laks, farsbrød osv. alt sammen med grøntsager, sovs osv. Vand eller letmælk af kop.
Tilbydes evt. en godnatgrød så han ikke er sulten, når han puttes til natten. Kan også få en banan eller måske lidt frugtgrød med mælk.
Letmælk af kop og puttes til natten ca 19.30-20
Med hensyn til morgenmad og morgenmadsprodukter, så skal man se sig godt om. Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover er kommet de nye "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er ifølge producenten udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed. Mon ikke de også kan bruges ...
Det er generelt vigtigt at vælge morgenmad, som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Jeg tænker at havregrød og øllebrød som du selv nævner er gode til at starte dagen på, nogle dage kan du dog også give ham almindelige havregryn med lidt sukker og mælk, andre dage boller eller andet brød og atter andre dage kan du give et af de positivt testede morgenmadsprodukter osv. Variationen kan måske gøre morgenerne lidt mere spændende generelt ...
Jeg håber ovenstående råd og plan for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske