Svar: Hvordan bliver hun glad for at spise?
16. marts 2009
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Jeg tror du har ret i, at der kan være en sammenhæng mellem at din datter aldrig har spist særlig meget - og stadig ikke gør det. At hun ligesom har vendet sig til at spise små mængder af gangen. Og så længe hun trives med det, så må du et eller andet sted nok accepterer at hun er sådan.
Det lyder jo som om at hun vokser og udvikler sig i fin retning, så trods det at hendes indtag af mad er mindre end for de fleste på samme alder, så optager hun næringen rigtig godt fra den mad hun indtager og trives derfor godt :o)
Min umiddelbare tanke er derfor at du fortsat tilbyder hende lidt og tit - små hyppige måltider er vigtige for at holde blodsukkeret stabilt og sikre hende energi nok til at udforske og opleve verden. Og så er det langt vigtigere at fokusere på at hun har lyst til at spise og forbinder det at spise meget noget rart, fremfor hvor meget der så glider ned hver gang.
At det lige nu kun interesserer hende at spise en håndfuld og koncentrationen derefter ryger, må I forsøge at imødekomme ved at tilbyde lidt nyt og interessant. For nogle børn er det en god idé at servere maden adskilt, bruge en tallerken inddelt i rum, så der kan ligge lidt grøntsager i et rum, kød/fisk i et andet, pasta/ris i et tredie, sovs i et fjerde osv. og her så altid lade et eller andet indgå, som man ved at barnet godt kan lide.
For andre er det bedre at servere lidt af gangen og når så interessen for det er væk, så komme med noget andet. Det kan f.eks. være at starte med at servere en ½ bolle med lidt smør og os og så følge efter med lidt frisk frugt og bær, når bollen ikke længere er interessant. Ligesom man også kan starte med at servere lidt rugbrød med forskelligt pålæg og lidt farvestrålende grøntsager (kogte, ærter, majs, gulerod) og når det så ikke er interessant mere, så tilbyde f.eks. lidt rester fra aftensmaden - små stykker frikadelle eller hvad man nu har.
Hvis hele familien spiser sammen og der står flere retter på bordet, så kan man starte med at tilbyde en ting og så forsøge at motivere barnet til at spise dette, når barnet så af sig selv begynder at vise interesse for noget at det andet, der er på bordet, så kan barnet naturligvis få noget af dette. Man må så her vurdere hvornår man skal give det med det samme og hvornår man en gang imellem skal sige "du skal lige spise rugbrøddet først, så får du frikadellerne bagefter.." osv. Det skal jo helst ikke blive en leg bare at fylde på tallerkenen og så derefter ikke gide spise det :o)
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske