Brev:
Natflaske, lære at lege selv
17. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Natflaske, lære at lege selv
Hej igen Helen
Lige et par spørgsmål igen ang. Freya.
1. Freya får stadig en natflaske. Skal vi skifte mme ud med rigtig mælk eller er det OK at fortsætte med mme indtil vi trapper den ud?
Vi har tidligere talt om, at Freya nok er i kategorien high need baby. Jeg kan godt bruge lidt råd om hendes opførsel, som jeg ikke synes jeg ser hos jævnaldrende.
Først lidt om hendes udvikling. Hun er nu begyndt at gå rundt selv, vende, bukke sig ned og samle ting op. Hun kan også lege med flere ting, fx putte klodser i puttekasse (med hjælp til at finde det rigtige hul), trække dyr på hjul efter sig osv.
Hun peger RIGTIG meget. Giver udtryk for ting, hun gerne vil have og bliver totalt hysterisk, hvis hun ikke får lov.
Hun kan nogle gange godt lege selv, MEN det kræver meget ofte, at en af os forældre sidder på gulvet. Hvis vi rejser os og går, skriger hun og vil op.
Jeg føler faktisk at hun skal mandsopdækkes. Og det er særligt krævende til hverdag, når vi kommer hjem fra vuggestue, hvor jeg jo også gerne vil begynde på lidt mad, da hun er sulten kl. 17.30. Som det er nu, må jeg vente til far kommer hjem og så bliver det ofte lidt småt med kreativiten.
Freya får tit mad først - vi kan ikke nå at få maden klar p.gr.a. mandsopdækningen. Når vi så skal spise sker det under store protester fra Freya, som jo vil have, at vi kommer ned på gulvet og underholder hende.
Sætter vi hende i stolen med noget at bide i, varer det ofte kun få minutter - eller også kaster hun det rundt over det hele.
Og så til mit spørgsmål. Skal vi bare føje hende, eller hvad søren gør vi? Jeg føler virkelig, at det er hende som bestemmer her hjemme - og samtidig siger min fornuft mig, at det kan jo ikke passe.
Jeg er vist ved at køre lidt sur i det. Vi kommer heller ikke så meget ud med hende, da hun heller ikke acceptere at sidde særlig længe i en autostol. Vi prøver at passe det ind med hendes lure, men det kan jo ikke altid lade sig gøre.
Nå, det var (igen) en lang smøre. Håber du kan hjælpe os lidt på vej endnu en gang....