Svar: Natflaske, lære at lege selv
17. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Hej igen
Da Freya er en meget spinkel og lille vimmer pige, så synes jeg I skal bibeholde mme lidt endnu, men stille og roligt skal flasken jo helt væk og så kan I overgå til lidt mælk (sødmælk eller letmælk) af kop inden sengetid. Trygheden og nærheden som flasken giver hende lige nu, kan hun stadig få ved at sidde i jeres favn, få læst en historie, blive sunget lidt for eller lignende.
Det er helt normalt at børn i den alder, hvor de begynder at bevæge sig mere og mere rundt på egen hånd, har behov for større tryghed og nærhed. De virker ofte mere pylrede, morsyge og kan meget let virke omklamrende i deres kontakt. De hiver sig fast i bukserne, vil være på arm, nægter at komme på gulvet, vil ikke sidde selv, græder når man går ud af rummet osv. osv.
Nogle gange skal man naturligvis følge barnet, tilbyde den tryghed og nærhed som barnet søger. Sidde med hende på skødet, lade hende opleve verden fra jeres trygge favn, den trygge base. Andre gange skal man forsøge at motivere hende til at prøve lidt selv og det kan godt være at I skal forsøge jer lidt mere med det :o)
Når du har praktiske ting der skal gøres, så tag hende med. Sæt hende i den højestol ved siden af dig, når du laver mad. Så er hun i din højde og kan bedre følge med i hvad du laver og du kan give hende lidt små smagsprøver i hånden efterhånden som tiden skrider frem.
Når hun græder og du går ud af rummet, så tal med hende, så hun kan høre at du er der. Fortæl hende også hvad du skal og hvad der sker "mor går lige ud med skraldespanden", så hører hun døren åbner, skridt, et låg der smækker, skridt igen og så er du atter tilbage "hej skatterpige, så er mor her igen". Stille og roligt lærer hun hvad "mor går lige ud med skraldespanden" betyder - at du kun er væk i kort tid, så kommer du igen.
Prøv også at motivere hende til at følge dig "kom herud skat, mor er lige her, hej, jeg er her, kom skat" og få hende til at gå efter lyden, følge efter dig i stedet for at du hele tiden skal være hos hende og følge hende.
Hun har stadig brug for at lege sammen med dig og vil have svært ved at lege alene, hun har stadig svært ved at finde ud af at bruge legetøj, hvis ikke du viser hende hvordan og det sjoveste er hvis du kan bygge et tårn af klodser og hun så kan vælte det. Hun lærer at samle klodserne ved at se hvordan du gør og derfor er I gennem længere tid nødt til at gøre tingene sammen.
Hun peger mere og mere på ting, nyder at du sætter ord på og vil gerne lære og udforske, hvad er det, hvordan virker det osv. Men hun søger også din opmærksomhed og hun har brug for din accept og deltagelse af hendes leg. Man taler om et fælles tredie, hvor I to fælles kigger på et stykke legetøj, en bil på vejen, en fugl i træet osv. og hvor man fælles deler den oplevelse og taler om det, taler om hvad I ser, hvad den siger osv. Børn har brug for disse fælles oplevelser.
Lege din datter selv kan lege og stille og roligt bliver bedre og bedre til at klare alene er f.eks. ting, der kan puttes i, tages ud, sættes på, skubbes og trækkes. Store kasser der kan flyttes rundt med, puttes ting op i, kasser der kan væltes, bolde, balloner (men pas på hvis de springer). Papir/blade der kan rives i stykker, samle-/ringpyramide, hammerbræt, simpel puttekasse, lege med sand og vand, tom emballage, se på billeder i en bog, høre/lytte/danse til musik.
I skal naturligvis sørge for at jeres datter føler hun er en del af jeres familie, men i en balance, for at I forældre også får lov til at tale sammen, så hun ikke 'styrer alt'. Det er naturligvis hensigtsmæssigt, hvis I kan spise aftensmad sammen, for hun har svært ved at forstå og forholde sig til at I spiser, når hun selv er færdig og gerne vil lege. Hvorimod hvis I sidder omkring bordet sammen, så er det også mere naturligt at sidde der og netop blive der lidt længere. Alternativet til at komme væk fra sin stol, kan være at komme på skødet og så derfra spise lidt mere, så I er sikre på at hun får nok mad.
Jeg synes også I skal lade jer selv og hende komme lidt mere ud, hvis hun protesterer over at køre lang i autostol, så vælg lidt kortere ture at starte med, men gør det til en god ting at komme ud og opleve verden fremfor at blive hjemme hele tiden. Det giver energi at komme ud, at opleve noget andet end hjemmets fire vægge og det gælder for jer alle.
Freya har også godt af at komme ud og opleve ting, hun har godt af at blive stimuleret på alle fronter og netop det kan gøre det lettere for hende ikke at kræve jer helt så meget, når I kommer af. At komme lidt mere ud, få gået nogle ture, se på dyr, biler, skoven, løfte sten og kigge på bænkebiddere, tage til stranden, indkøbscenteret, zoologisk have osv. vil være godt for hende og når I så kommer hjem, så vil det måske af sig selv give naturligt mere ro på.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske