Svar: Omega 3 kosttilskud
17. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Som sundhedsplejerske arbejder jeg efter sundhedsstyrelsens retningslinier og omkring kosttilskud skriver de:
"Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år."
Omkring fiskeolie skriver de "Fiskeolie indeholder ikke D-vitamin. Fiskeolie indeholder store mængder n-3-fedtsyrer. Der er ikke dokumentation for positiv effekt af at give tilskud af
fiskeolie til spædbørn."
Ovenstående er citater fra "Anbefalinger for spædbarnets ernæring sst. 2005".
Når alt dette er sagt, så er der rigtig mange nyere undersøgelser som tyder på at netop fisk og altså de fedtstoffer vi får fra fisk, har stor betydning for børns udvikling - her især udviklingen af barnets hjerne og nervesystem. Det er derfor meget vigtigt at man sørger for at tilbyde børn fisk og det er ikke en gang imellem, men faktisk en del. Det anbefales at barnet spiser fisk flere gange ugentlig, gerne en gang om ugen til det varme måltid og næsten hver dag som pålæg til frokost.
Fisk til børn kan være f.eks. laks, rødspætte, torsk, sild, rejer. Det kan være fiskefrikadeller, fiskefiletter, makrel i tomat, sildepostej, rognguf eller lignende og man skal ikke være bange for at fisken er forurenet med tungmetaller eller giver alleri. Fordelen ved at spise fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening.
Jeg synes som udgangspunkt at det er bedst at spise rigtig fisk og få de forskellige fedtstoffer ved at variere sit indtag af fisk i dagligdagen. Jeg er mest tilhænger af at man lærer sit barn netop at spise fisk fra det er ganske lille, så et indtag hører en helt almindelig dagligdag til, fremfor at indtage det mere kunstigt.
Hvorvidt det vil være relevant at tilbyde din dreng flydende fiskeolie for at sætte gang i maven, synes jeg du skal tale med jeres læge om. Der er jo ganske givet ikke tale om at man drikker ren fiskeolie, men om at der er tilsat flere slags olie i produktet og det kan vel teoretisk set så beskrives som et oralt olielavement - hvis man drikker olie, vil det så ikke normalt sætte godt gang i maven ...? Det må være en lægelig vurdering, hvorvidt det er relevant i forhold til at give f.eks. laktulose eller andet, der normalt anbefales til børn.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og du må naturligvis meget gerne give en tilbagemelding omkring hvad din læge siger til det hele. Så kan også jeg blive lidt klogere på det område:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske