Brev:
Den mad, den mad ...
17. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Den mad, den mad ...
Hej Helen
Tak for dit tidligere svar.. Det er noget tid siden jeg sidst har skrevet, men synes nu det var på tide, at lade høre fra mig, hehe.
Zacharias er nu blevet 13 mdr., han begyndte at gå en uge inden han blev et år og han kan sige "hej" og "vov vov" (ved dog ikke helt om han er klar over, at det er en hund). Så generelt går det rigtig fint med ham, og her kommer det så:
Men... Han spiser fortsat ingenting..
Han er dog nu kommet over på den samme rugbrød som os, men han vil ingen og jeg mener INGEN aftensmad have. Jeg har i den sidste måned ikke gidet kæmpe med ham og har derfor lavet enten havregrød eller øllebrød til ham som han har fået når vi fik aftensmad og så en flaske inden han bliver puttet (200 ml vælling)... Ja, flasken har vi fortsat ikke vænnet ham fra, da han ikke bliver mættet nok ellers..
Hvad stiller vi op med et barn, der ikke spiser? Jeg er meget bekymret for om han får de vitaminer og mineraler osv., som han skal have.. Eller det er jeg faktisk sikker på han ikke gør.
Det beskedne udvalg af frugt som han hidtil har villet spise (vindrue, banan eller pære) gider han heller ikke mere. Nu kigger han bare på os og smider det så på gulvet. Og når vi mader ham med noget aftensmad spytter han det ud igen uden overhovedet at smage eller tygge på det. Og sidde og gnave på noget selv gider han heller ikke. Det ryger også bare på gulvet. Og det er ikke fordi han ikke er sulten. Han bliver altid fuldstændig elektrisk når han ser flasken.
Det er alt andet end hyggeligt når vi spiser til aften. Og ofte får enten min kæreste eller jeg stort set ingenting spist fordi Zacharias kaster sig rundt i sin højstol og græder og pylrer. Hvis ikke han har noget at lege med som han synes er interessant kan vi slet ikke få noget mad i ham. Så snart han mister interessen for legetøjet ryger det på gulvet og det samme gør maden (når han endelig gider spise bare lidt). Jeg har aldrig set andre børn end ham opføre sig på den måde når de skal spise og jeg ved godt man ikke skal sammenligne, men jeg tænker bare på, hvad det er jeg gør galt siden han er så uinteresseret i mad?
Jeg synes det er så frustrerende at lave alt muligt forskelligt mad og det så bare bliver spyttet ud og smidt på gulvet. Jeg vil jo så gerne have han spiser. Rugbrød er stort set det eneste han ikke fuldstændig har mistet interessen for, men ellers kan han ikke lide noget af det vi serverer. Et lille udvalg af det han ikke kan lide:
Lasagne, Fiskefrikadeller, Pasta med kødsovs (og i det hele taget kan han ikke lide pasta i noget afskygninger), Kød (spiser stort set kun laks og rejer), tærter i alle afskygninger, boller, ost, appelsin, kiwi, agurk
En aften lavede jeg en rodsellerisuppe, som han overraskende nok godt kunne lide, men jeg kom i tvivl om, om han må få det eftersom der skulle 1 ½ dl. hvidvin i.. Ved du hvor hurtigt alkohol fordamper? Det er fra en kogebog med opskrifter til børn, så jeg regner med der ikke sker noget ved det, men er det anbefalelsesværdigt?
Nå, det var lige en biting... Alt i alt savner jeg bare nogle gode råd til, hvad vi kan gøre for at hjælpe ham? Jeg synes efterhånden det er ret svært at finde på ting at lave til aftensmad. Er det bare en fase som børn på hans alder gennemgår eller hvad? Og hvor længe står det på? Og hvordan tackler vi det når han smider med maden og spytter det ud? Skal vi bare lade som ingenting eller skal vi reagere på en eller anden måde?
Jeg ser frem til dine gode input :o)
Camilla