Svar: Den mad, den mad ...
17. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
Når børn ikke vil spise kan årsagerne være mange, men ud fra Zacharias' alder og udvikling, så lyder det som en plausibel årsag her. Der kan altså sagtens være tale om en fase som I skal igennem, hvis det er nogen trøst ..:o)
Når man er lidt over et år, så er verden stor, man undersøger, oplever, fornemmer og bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt i løbet af dagen. Det betyder at man om aftenen ofte er meget træt og at skulle overskue en tallerken med mad eller bare det at spise er rigtig svært. Koncentrationen mistes og der leges mere med maden end der kommes i munden.
Samtidig undersøger børn ikke længere ting med munden, på samme måde som et barn i 7 måneders alderen f.eks. gør - det er netop derfor man er meget opmærksom på at børn skal introduceres til så mange fødevarer som muligt i 7-8 måneders alderen, fordi de der naturligt tager i munden. Efter 1 års alderen er børn langt mere selektive og undersøger også ved at klemme maden i hånden, smide med maden, sutte på den og tage den ud af munden osv. og at få introduceret nye fødevarer i denne alder kan derfor være svært.
Et eller andet sted er det vigtigt at bibeholde lysten til at spise og at det er hyggeligt og jeg synes som udgangspunkt ikke at du skal stå og lave grød til din dreng om aftenen. Hans lyst til grød (og suppe den dag i fik det) skyldes sandsynligvis at det er let at spise, det gives til ham af jer med ske og han behøver således ikke selv arbejde særlig meget for føden. Det er til at overskue og koncentrere sig om.
Prøv derfor om I ikke i en periode kan finde retter, som I kan hjælpe ham mere med at spise og lad være med at presse ham til at spise selv. Tag ham evt. på skødet og lad ham spise hos jer, fordi det gør det hele lidt hyggeligere (i hvert fald for ham:o)) og suppler ham så med grød inden sengetid, hvis han ikke har spist særlig meget til aften. Det er fint nok at give ham grød, men gør det som en del af putteritualet og ikke så han lærer at hvis han lukker munden sammen, så disker mor op med noget andet.
Det er dybt frustrerede for dig at stå og lave forskellige retter og han så ikke gider spise det og det synes jeg du skal holde op med. Han kan sagtens spise almindelig mad og han kan godt lide mad som smager af noget. Giv ham derfor mad som I andre spiser, men hjælp ham med at spise, når han er træt.
Prøv også at medtænke hans indtag i løbet af dagen, så det ikke kun er om aftenen at han tilbydes grøntsager, kød og fisk. Det er meget vigtigt at han får disse ting i løbet af dagen også, sådan at han samlet set får spist varieret.
Når han begynder at lege med maden, så må I vurdere om det er fordi han ikke er sulten eller om han er træt og har brug for hjælp til at spise. Prøv at motivere ham til at spise - "ikke ned på gulvet skat, ind i munden" i stedet for at skælde ham ud. Altså fokuser lidt mere på, hvad I gerne vil have ham til fremfor hvad han gør forkert.
Hvis I oplever at han i øjeblikket er fascineret af mad der klemmes ud i hånden - så lad ham være med til at bage og lad ham sidde med dejen. Hvis han fascineres af et væltet glas og mælken der løber ud på bordet, så lad ham lege med vand, hælde vand i bøtter, tømme dem osv. Hvis han fascineres af at banke tingene i bordet og frembringe lyde, så giv ham en tromme, et hammerbræt eller lignende. Prøv på den måde at stimulerer hans udforskningstrang i løbet af dagen, så han 'får sin lyst styret' inden han skal spise aftensmad og derfor ikke behøver gøre disse ting med maden.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske