Svar: Vælling og dagsrytme
17. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med jer
Velkommen til :o)
Hvis din dreng normalt kan spise 240ml af flaske (selvom han holder lidt pause ind imellem) så spiser han store portioner og jeg synes derfor du skulle overveje om ikke han skal over på allomin 2 (den blå). Den er fuldgyldig og mætter mere end allomin 1.
For at holde hans mave igang kan du så forsøge med laktulose og han bør få dette to gang dagligt - morgen og aften - og må her få 1ml pr kg han vejer. Altså hvis han vejer f.eks. 7 kg, så kan du give ham 3½ ml morgen og 3½ ml aften.
Det kan også være at du synes det fungerer så godt med den grønne allomin, at du helst bare vil bibeholde den - og det er helt fint. Men så kan du i stedet forsøge med blå allomin 2 inden sengetid, fordi den som sagt kan mætte lidt mere, men trods alt måske ikke virker helt så voldsom som vællingen gør. I princippet behøver børn jo ikke at få vælling, det kan springes over. Mange som giver flaske i forvejen vælger dog ofte at overgå til vælling, fordi det kan være en lidt blidere start for maven - men det er det jo ikke altid ...
Det er også svært at vide, hvor meget han egentlig får, når han både ammes og får flasken med vælling, måske indtager han ialt 250 ml eller mere om aftenen inden han skal sove og måske det simpelthen er for meget for ham ...
Bruger han sut? Det vil være rigtig godt, hvis I kunne give ham en sut, når han skal sove - altså fjerne flasken og erstatte med sutten og så putte ham til ro med den. Det at sutte uden at der følger mælk/vælling med i maven hjælper maden og luften igennem systemet og vil derfor give ham en helt anden ro i tarmene, end hvis han 'kun' får flaske.
Jeg synes du skal vente lidt med at introducere grøntsagsmos om aftenen, det er vigtigt at gå langsomt frem da han ikke er ældre end han er og da han reagerer så voldsomt bare på vælling. Det lyder som om at hans tarme skal have tid til at modnes lidt mere. Det er i den forbindelse også meget vigtigt at du i løbet af dagen ikke tilbyder ham en meget stor portion grød, men f.eks. kun giver ham ½ dl. og fylder efter med mælk. Det er altså bedre, at han spiser ½ dl. grød og drikke 100ml mælk på flaske, end at han spiser 1-1½ dl. grød og ikke vil have mælken efterfølgende.
Når det bliver aktuelt med mos om aftenen, sandsynligvis omkring 5 måneders alderen, så vil det være samme princip. Det er bedre at give ham 3/4 dl 2 gange dagligt og følge efter med mælk fremfor at give ham 1½ dl og han så ikke vil have mælken efterfølgende. Det er også en måde at holde maven igang på og samtidig give lidt ro i tarmene :o)
Med hensyn til søvn, søvnrytme og søvnbehov, så vil de fleste børn i 4 måneders alderen have behov for at sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur tidlig aften. Det lyder hos jer, som om at jeres dreng nogle dage allerede er begyndt kun at sove 2 gange dagligt og det kan naturligvis være helt okay, men det kan også være årsagen til at I oplever ham mere urolig aften og nat ... Det ser også ud som om at han om morgenen og formiddagen sover hyppigt og at I måske skulle prøve at ændre lidt på dette, så han sover lidt mere fordelt ud over dagen.
En plan for dagen til et 4 måneders barn vil ofte se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske omkring kl. 13, tidspunktet afhænger af hvor længe han har sovet om formiddagen
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Sover her sin 3 lur, som ofte er en powernap på ½ times tid
(Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, når det bliver aktuelt)
Puttes til natten med en flaske og/eller amning ca kl. 20
Sen aften 23-01: Flaske. Tidspunktet variere, da han får flaske og drikker store mængder af gangen vil han måske allerede nu kunne nøjes med kun at få en flaske om natten. Altså få flaske ca kl 20, 01 og 06. Andre vil have behov for flaske både kl. 20, 24, 03 og 06 ...
I skal regne med at han i løbet af dagen som sagt har behov for 3 lure og som I kan se af planen, så vil jeg foreslå jer at arbejde på formiddagslur, middagslur og lur sen eftermiddag/tidlig aften. I skal regne med at han sammenlagt nok vil have behov for at sove måske 5 timer i løbet af dagen, måske lidt mindre, måske lidt mere og så sove ca 10 timer om natten. I skal altså regne med at han ialt har behov for ca 15 timers søvn i døgnet - igen sover nogle lidt mere og andre lidt mindre.
Hvorvidt han skal vugges eller gås med for at sove ... tja det afhænger jo lidt af hvad han har lært. Det er fint, hvis du går med ham en gang om dagen, så du er sikker på at han i hvert fald sover et par timers middagslur, men ellers så må du prøve at putte ham, trille vognen lidt, holde pause, græder han så vugger du lidt igen, stopper, holder pause ser om han falder i søvn, græder han, så vugger du igen osv. Hele tiden stoppe for at se om han ikke stille og roligt kan lære at sove uden at du triller ham.
Håber at I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske