Brev:
Ikke længere interesseret i skemad
17. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Ikke længere interesseret i skemad
Hej Helen,
Så er vi her igen med maden, som jeg ikke synes går helt så godt længere. Sofia er slet ikke interesseret i skemad mere, spiser næsten intet af det og heller ikke ting som hun tidligere godt kunne lide, f.eks. havregrød, æblemos, gulerod, pastinak.
Hun har fået skemad siden hun var ca. 5 mdr., men vender hovedet væk; der er skrig og skrål ved næsten hvert måltid nu. Til gengæld vil hun rigtig gerne sidde og tygge i groft brød, agurk, appelsin og andet. Hun plejer at få lov til at sidde og gnaske i noget mens jeg gør maden klar, vi spiser så sammen så hun kan se at vi andre også spiser, og får først sin mme efter måltidet. Hun er begyndt at vågne 2-3 gange om natten igen, fra før at kunne sove ca. 8-10 timer i stræk, og er glubende sulten. Derfor får hun også en flaske, selvom jeg jo godt ved, hun skal have det meste om dagen. Også fordi, hun jo stadig er en lang og tynd en! Hun er for det meste glad og tilfreds, er lige begyndt at møve rundt over det hele og trives ellers, når ikke tænderne generer.
Da vi var ved lægen til hendes 6-mdrs. tjek syntes lægen, hun ikke havde taget nok på, og fokus flyttede sig derfor fra hvad hun spiste, til at få så meget i hende som muligt. Ved den lejlighed fik vi også at vide, at hun ikke må få kød eller fisk før hun er et år gammel, men skal spise så meget mme tilsat ris eller havre som muligt for at tage på. Der var en periode på ca. en måned hvor hun derfor mest fik mme. Hun har siden været til tjek og har taget på.
Jeg har læst hos dig og hos Sundhedsstyrelsen, at børn fra ca. 6-7 mdrs. alderen må begynde at få familie mad, tilpasset deres behov, så jeg kan ikke rigtig forstå, at anbefalingerne kan være så forskellige fra land til land? Har du mulighed for at gå ind og kigge på hendes vækstkurve her på siden? Jeg ville gerne høre, om du synes, det stadig er nødvendigt at fodre maden i hende for enhver pris, eller om det er ok at hun spiser lidt mindre indtil vi får vænnet hende til at spise noget mere fast føde. Tror du måske, hun er træt af grød og frugt mos, og kan hun begynde at få æg, mælk, smør for at få lidt mere fedtstof? Er der ellers fødevarer, som hun ikke må få, ud over honning og rosiner? Hvordan får vi hende til at tage imod skemaden igen, som hun før var så glad for?
Vi glæder os til at høre fra dig igen!
Med venlig hilsen
Emilie