Svar: Skrigture i supermarkedet
1. maj 2004
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Jeg kan tydeligt genkende situationen. Første gang man oplever sit barn sådan, så står man handlinglammet og tænker 'hvad er det dog der sker med hende' og aner ikke sine levende råd. Det tror jeg alle forældre har prøvet (også de andre handlende i butikken):o)
Jeg tror det er enormt vigtigt at du forsøger at finde ud af, hvad det er din datter vil. Lyt til hende og prøv at forstå hende. Hun kan fortælle meget med sin mimik.
Måske vil hun gerne have lov til at komme varerne op i vognen, eller holde en vare i hånden. Måske havde hun lyst til at smage frugten i gik forbi, eller fik øje på noget andet interessant.
Når I handler så snak med hende om, hvad I skal finde. 'Nu skal vi have æg, kan du se hvor æggene er' osv. Så hun på den måde bliver medinddraget.
Hvis hun kan gå rundt, så kan det være en god idé at lade hende gå med sin egen lille indkøbsvogn, hvis de findes, hvor I handler.
Det kan også være at hun bare synes det er sjovt at se din reaktion, når hun sidder og råber. Hun aflæser dig helt utroligt godt. Lydende i et indkøscenter/supermarked bliver også tit højere end andre steder og måske synes hun at det er sjovt at opleve lydende på denne måde. Måske kan du lære hende at hviske eller synge en sang i stedet. Det sidste kræver selvfølgelig at du har selvtillid nok til at synge med, men måske virker en syngende mor bedre en en mor der konstant siger 'nej':o)
Lyt til din datter og prøv at forstå, hvad hun vil med det og så prøv ikke at lade dig gå på over, hvad andre tænker.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske