Brev:
Ændre mad- og søvnrytme?
18. marts 2009
Alder:
5 mdr.
Ændre mad- og søvnrytme?
Hej Helen
Jeg skriver til dig, da jeg har nogle spørgsmål vedr. min datters mad- og søvnrytme. Vores dagsplan er cirka således:
5.30: Hun vågner og jeg ammer hende (lidt), men hun vil/kan ikke falde i søvn bagefter og det er umuligt at trække den længere end til kl. 6, hvor vi derfor står op.
7: Hun er som regel pjevset/træt igen, får mme og sover en times tid inden døre. Jeg kan nogen gange vente med at putte hende til kl. 8 ved at give hende flaske og aktivere hende. Andre dage sover hun to timer i stedet for en, hvis jeg f.eks. giver hende sutten. (dvs. fra 7-9)
11-13: Får grød, vand og ammes. Puttes til middagslur. Tidspunktet for middagsluren varierer lidt men hun sover ofte to timer inden døre eller vi går en tur med barnevognen.
15-16: Ammes. Puttes til eftermiddagslur. Tidspunktet for eftermiddagsluren varierer, men hun sover som regel knap en time fra enten 15-16 eller 16-17.
18: Får kartoffelmos, vand.
18.30-19: Afhængigt af hvor træt hun virker lægger vi hende til at sove efter hun har fået et bad og en flaske mme – dog aldrig senere end 19.30 eller tidligere end 18.
ca. 22.30: Vågner og ammes
ca. 01: Vågner og ammes, er nogen gange meget vågen og svær at få til at sove igen
ca. 03: Vågner og ammes, er nogen gange meget vågen og svær at få til at sove igen
Som du kan se ud af planen, er min datter begyndt at kunne sove nogle lidt længere lure af sig selv, hvilket vi tidligere har kæmpet meget med. Det har hjulpet at vi ikke længere vugger hende i søvn, men bare lægger hende i sin seng og bliver ved siden af hende til hun er faldet i søvn – så det råd er hermed givet videre.. :-)
Mit spørgsmål går på, om jeg skal arbejde på en endnu mere fast rytme end tilfældet er i dag? Jeg kunne godt tænke mig at hun fik frokost og aftensmad på nogenlunde samme tidspunkt hver dag (også af hensyn til min planlægning), men jeg synes det er lidt svært, når hun nogle dage f.eks. sover en længere formiddagslur og hele planen derfor bliver skudt..? Hvordan kan vores dagsplan se ud, når hun ubetinget ikke vil sove længere end til kl. 6?
Hvor slavisk skal man følge en sådan dagsplan? Skal man rykke tidspunkterne frem, hvis ens barn tager sig en længere lur, eller er det vigtigt at "overholde" tidspunkter for måltider - også for barnets skyld?
Dernæst kunne jeg rigtig godt tænke mig et råd om, hvordan vi kan få lidt mere styr på nætterne. Hun vågner i øjeblikket hyppigt, men det er ikke mit indtryk at det skyldes sult - selv om hun gerne vil ammes lidt. Det virker mest af alt som om, at hun bare har brug for hjælp til at sove videre, men selv hvis jeg ammer hende er det ikke altid at hun falder i søvn (det har hun ellers altid gjort tidligere).
Jeg har læst E. Pantleys metode om at vænne barnet fra at forbinde søvn med at sutte, men det overskud til at afvænne hende er lidt svært at finde, når hun ligger lysvågen midt om natten. Er det pga. den udvikling hun pt. er inde i at hun vågner sådan op? Burde én amning om natten ikke være rigeligt med den alder hun har?
Jeg spekulerer også på om opvågningerne kan skyldes at hun får for lidt mad i løbet af dagen, men burde hun så ikke virke sulten om natten? Vi er begyndt at give hende grød to gange dagligt, og det går fint, selv om det endnu ikke er så store mængder hun konsumerer..
Ifølge mange af "søvnteorierne" er det vigtigt at adskille mad og søvn, men min datter får f.eks. mælk lige før hun puttes til natten. Er det ikke helt fint at gøre det til en vis alder (hvilken)?
Det varierer lidt om min datter får mad før hun skal sove, når hun har været vågen lidt eller når hun lige er vågnet - men spiller det nogen rolle?
Et sidste lille spørgsmål: Min datter er igen begyndt at søge brystet meget og nu er det indimellem flasken hun afviser... Er det fordi hun nu har en alder, hvor hun er mere bevidst om det som noget tryghedsskabende?
Håber du kan hitte rede i alle spørgsmålene og at du kan hjælpe mig lidt på vej.
Venlig hilsen
en træt mor