Svar: Vil ikke have flaske mere
18. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Jeg synes også det er for tidligt at din dreng springer flasken over, når han ikke er mere end 7 måneder gammel. Det handler ikke kun om at han skal have sit mælkebehov dækket, men bestemt også om at han skal have væske nok og han er højst sandsynligt ikke i stand til at drikke den mængde (sandsynligvis en liter eller mere) af kop ...
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kan få din dreng til at tage imod flasken 3-4 gange dagligt og her hovedsageligt give ham den aften, nat og tidlig morgen, hvor han mere eller indre sover og derfor sandsynligvis ikke vil protestere så meget imod den. Samtidig giver netop indtag af mælk på yder-tidspunkterne mulighed for også at få mere mad i ham og han kan ikke længere nøjes med at få grød og frugt, han har også brug for grøntsagsmos, kød og fisk.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sidde med selv og sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), tilbydes ved siden af kogte blomkål eller broccolihoveder, kartoffelbåde eller lignende i hånden, tilbydes også ristede rugbrødsbjælker, agurk osv. at gumle på. Vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske mme
Eftermiddag 16: Flerkorngsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden som om formiddagen at sutte lidt på
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt jeres mad, ris med lidt sovs, grøntsager moset med sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i osv. Maden skal smage af noget og må gerne tage udgangspunkt i jeres mad, tilbydes igen lidt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og spiser den mere eller mindre i søvne og puttes igen.
Som du kan se er der i denne plan rigtig mange små måltider og lagt større variation end du tilbyder lige nu. Det er her vigtigt at din dreng kommer op at sidde i sin høje stol, sidder med ved bordet osv. og får masser af mundmotorisk stimulation (tygge maden, holde den i hånden, smage at det smager forskelligt osv.). Netop det at han stimuleres smagsmæssigt og får lov til selv at være mere deltagende kan gøre at han også naturligt får behov for at få lidt mere flaske igen.
Tandfrembrud, ond i ørerne osv. spiller naturligt ofte også ind på appetitten, men burde normalt ikke fjerne lysten til flaske, snarere tværtimod. Det handler nok mere om at flasken med mælk er blevet kedelig og at han har behov for at få anden stimulation og mere smag nu. Du kan derfor også prøve at skifte modermælkserstatning for at se om mælk med en ny smag kan give lidt interesse igen.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske