Svar: Kostplan - 9 mdr.
18. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære madfrusterede mor
Det vil normalt være passende at amme 3 gange dagligt i 9 måneders alderen og omkring 10 måneder skæres ned til amning 2 gange dagligt. Disse to amninger ligger ofte aften og sen aften eller aften og tidlig morgen og hvorvidt man vælger det ene eller det andet, afhænger helt af barnets behov.
Det kan være hensigtsmæssigt, og måske for jer, at du ammer aften og sen aften og springer morgenamningen over. Simpelthen fordi netop morgenamning kan have betydning på indtaget af mad og kan flytte dagens måltider så han generelt kommer til at spise lidt for sent hele dagen igennem, i forhold til hvad der der hensigtsmæssigt, når han også skal passes osv.
Vælger du at amme om morgenen frem for sen aften, er det altså vigtigt at morgenamningen ligger meget tidligt. Det vil normalt sige før kl. 06. Ligger den efter kl. 6 vil han sandsynligvis også sove lidt længere, men vil således også spise senere - hele dagens rytme vil flytte sig og være en lidt senere rytme. Det gør ikke noget, hvis man går hjemme, det kan være dejlig at sove lidt længere osv. men når man har en dagligdag, hvor man skal nå at aflevere storesøster og selv nå på arbejde til kl. 8 osv. så er morgenamningen ofte ikke det bedste ...
Mit forslag til en dagplan til en frisk dreng på 9 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng (det er denne amning jeg mener kan forsvinde ved 10 måneders alderen, hvor to amninger dagligt vil være nok)
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt i hånden, evt. frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 uden amning, sover her ca 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, rognguf, sildepostej eller lignende, tilbehør af kogte ærter, majs, gulerod (øve pincetgreb), kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. og kan evt. suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller fra glas) - det kan også bruges som pålæg. Vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning ca 13.30 sover her måske 1½ time
Storesøster hentes
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt i hånden, tilbydes en lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende - begge børn kan spise det sammen, vand af kop.
Skal ikke ammes om eftermiddagen og skal heller ikke længere sove her, hvis han har sovet som ovenfor beskrevet.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Han kan spise alle børnevenlige retter: lasagne, frikadeller, pasta med kødsovs, boller i karry, laks med pesto, rødspættefileter, pangasiusfileter med tomat og parmesan, farsbrød osv. Tilbydes både moset mad, f.eks. kartofler, grøntsager, ris osv. med sovs og tilbydes så også noget i hånden ved siden af. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage i egen seng og sover til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående tanker og plan viser hvordan det kan se ud nu og når han bliver 10 måneder, hvor to amninger dagligt fortsat vil være relevant. Omkring 12 måneders alderen vil man normalt skære ned og kun amme en gang dagligt og kan så stoppe denne amning, når både mor og barn synes det er passende :o)
Fortsat held og lykke og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske