Brev:
Nægter af drikke, nu 3 døgn uden mælk
19. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Nægter af drikke, nu 3 døgn uden mælk
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, da jeg er ved at være lidt frustreret. Noah (som er 8 mdr, 71 cm og 9,3 kg) har nu i over 3 døgn nægtet at tage en flaske. Jeg har tidligere skrevet til dig, at jeg havde svært ved at få så meget i ham, men der tog han trods alt min et par flasker i døgnet.
Sidst han tog en flaske var mandag morgen kl 5:30. Her havde han også taget en flaske kl 20 og kl 22.
Han fik sin første tand for 1 uge siden (her kunne jeg lige ane at den begyndte at bryde ud). Den er ikke så tydelig at se endnu men meget tydelig at mærke. Jeg ved ikke om nr. 2 også er ved at komme. Måske kan det være det?
Han er lidt forkølet og hoster lidt med slim. Men det er ikke slemt og mest om morgenen, eftermiddagen, aften og lidt nat.
Jeg stoppede med at amme for 3-4 uger siden. Han tog fint imod flasken, men herefter gik det ned ad bakke. Måske er det en reaktion på det? Har desværre ikke mere mælk, ellers ville jeg straks starte igen.
Det pudsige er, at han er i godt humør. Smiler og griner og er aktiv. Og han spiser nu også fint.
Jeg synes vi har prøvet alt. På alle tidspunkter i løbet af dagen. Alle slags flasker og MME og sødmælk. Varm, lunken og kold. Af kop, glas eller tudekop. Og af flaske med håndtag hvor han selv kan.
Selv sen aften og nat hvor vi har prøvet stejler han bare jeg nærmer mig flasken, og det er selvom han sover? Har også prøvet med vand. Intet held.
Han drikker lidt vand til maden (vil ikke have mælk af kop) men her kan jeg jo kun få max 50 ml i ham. Herudover vil han tage lidt vand i løbet af dagen.
Her til morgen prøvede jeg også alt, og det var tydeligt at han var sulten, men mælk ville han ikke have. Han havde ikke fået noget i 13 timer. Til sidst gav jeg ham havregrød og han spiste op, lavet på ½ dl havregryn og 1½ dl vand og en masse mælkepulver og mælk.
Det betyder jo, at han max får 150 ml vand i døgnet, og ingen mælk. Jeg putter mælkepulver i stort set al hans mad og han får jerndråber da han er for tidligt født, men jeg er jo ret nervøs for at han er dehydreret. Synes kun det er hans natble som er lidt tund, men slet ikke som den plejer.
Nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Skal jeg bare acceptere det og prøve at lade være med at tilbyde ham flasken i håb om at han så får lyst.
MVH
Eva - som efterhånden er ved at være godt frustreret