Svar: Søvn fremover
19. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Anna
Dejligt at høre, at I har fået skabt en rytme med 3 lure dagligt og det du fortæller lyder så fint, - ca 2 timers vågenhed mellem hver lur og op kl. 7 og til ro kl. 21 - det lyder fuldstændig efter bogen, til en pige på 4 måneder:o)
I løbet af de næste par måneder skal hun jo igang med lidt skemad og når du begynder med dette, så vil der naturligt være noget godt i at holde skemaden til nogenlunde faste tidspunkter hver dag. Netop hvornår vil spiser, sover, leger osv. påvirker vores cirkadiske rytme, vores indre ur og stille og roligt vil du således kunne hjælpe hende til at få en rytme, som passer mere og mere på jeres dagligdag. At I på sigt kommer til at spise sammen osv.
En plan for dagen til et barn på f.eks. 5 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16-16.30: Ammes
Powernapper, det er dagens tredie lur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 03: Evt. amning. De fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære denne. Nogle børn bliver også ammet kl. 19.30-20, igen kl 01 og sover så til næste morgen tidlig kl. 05/06. Sådan en rytme er naturligvis også okay.
Mine angivne tider er naturligvis kun vejledende, man kan som udgangspunkt ikke putte børn i kasser og fleksibilitet må der til, men det kan give et overblik over hvordan en dag kan struktureres så der er plads til masser af amning, skemad og stadig 3 lure dagligt.
I 6 måneders alderen vil barnet normalt kunne begynde at springe powernappen lidt over. Puttes efter lidt senere til middagslur, sover så her et par timer eller lidt mere og holder sig så vågen til kl. 19, hvor barnet ammes og derefter puttes til natten ...
Jeg håber ovenstående giver lidt indblik i hvordan fremtiden dag og søvn kan se ud:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske