Brev:
Nedsat appetit skemad
19. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Nedsat appetit skemad
Kære Helen
Så er det mig igen... Du plejer og have sådan nogle gode råd og jeg håber også du kan give et par ord med på vejen igen da jeg er lidt frustreret pt.
Hun nærmer sig de 7 mdr. inden længe.
Jeg har i 4 dage nu indført en sen aftenflaske med MME ca. kl. 23 som du anbefalede (jeg vækker hende - tager hende med ind i vores seng) og ligger hende tilbage i egen seng på hendes værelse og det fungerer fint, selvom jeg stadig synes det er "forkert" og vække mit barn når hun ikke selv giver tegn til det er nødvendigt. (tager ca. 200 ml)
Hun vågner kl. 05:30 - 6:00 og får en flaske igen (tager som regel 200-240 ml) - sover videre i vores seng og står op kl. 8-8:30.
Min datter har fået skemad siden hun ca. var 4 mdr.
Har indført 3.ske måltid for ca. 14 dage siden.
Mit problem er de sidste par dage har hun stort set ikke vist interesse for skemad - hun plejer ellers og spise en god portion havregrød eller øllebrød.
Kan det hænge sammen med den ekstra flaske hun er begyndt og få kl. 23 som hun ellers ikke gjorde før ? eller den store mængde mælk hun drikker når hun vågner ved 6-tiden, at hun ikke når og være ordentlig sulten til kl. 8:30 hvor dagen begynder ?
Hun kan endnu ikke sidde ordentligt i højstolen så bruger skråstol som jeg stiller på gulvet og jeg sidder foran hende. Hun virker ukoncentreret - kigger op i loftet, vender hovedet væk og er irritabel.
Det samme gør sig gældende til frokost & aftensmad - der er det samme mønster - selvom det ofte er 2 1/2 time efter hun blev puttet med en flaske.
Den første tand er så småt ved og bryde frem - kan det have en sammenhæng?
Hun er begyndt og dele hendes lure om dagen op i 2 - så hun sover lidt over 2 timer til formiddag/middag og 2 timer igen om eftermiddagen.
Hun er meget pjevset, er højst vågen 2 timer ad gangen i dagtimerne før hun igen er træt. Hun gnider sig i øjnene konstant og selvfølgelig putter alt i munden & virker irritabel og svær og stille tilfreds. Gider heller ikke lege for sig selv ret længe.
Jeg prøvede igår og give hende en ristet rugbrødsbjælke i hånden før aftensmaden mens jeg lavede den klar. Den suttede hun rimeligt på - men pludselig havde hun "bidt" en stort stykke af og sad med det i munden - hvordan sikrer jeg at hun ikke får det galt i halsen? - Jeg har prøvet og give hende frugt i hånden - det gider hun ikke engang puttet i munden.
Frugtmos om eftermiddagen er hun heller ikke specielt interrisseret i.
Har også prøvet og sidde med hende på skødet og give skemad - heller ingen succes. Jeg smager også på maden mens hun ser det og siger "uhm - det smager godt" og smiler til hende.
Håber du kan sende et par hjælpende ord og fortælle hvad jeg måske gør forkert.
Hilsner en lidt frustreret mor