Svar: Kalorieindtag hos børn
19. marts 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Helle
Da du selv arbejder med overvægtige børn, så ved du sandsynligvis også at i løbet af de sidste 30 år er antallet af overvægtige børn og unge flerdoblet i Danmark og at fedme blandt børn er et stadigt stigende problem. Undersøgelser viser at det især er indtagelse af sukkerholdige fødevarer som giver børn problemer og at børn og unge i dag spiser alt for meget sukker og alt for lidt frugt og grønt.
Det er svært at angive et helt præcist kalorieindtag for børn, fordi flere faktorer spiller ind, blandt andet hvor stor fysisk aktivitet barnet har og det kan jo variere meget fra barn til barn. Men man kan dog godt lave en udregning af kaloriebehov. Den ser således ud:
0-3 år: 61 x vægt i kg - 62
3-10 år: 23 x vægt i kilo + 493
10-18 år: 17,43 x vægt i kilo + 647
Da din datter vejer 14,5 kg og er under 3 år, så ser regnstykket for hende således ud: 61 x 14,5 - 62 = 823 kalorier dagligt.
Hertil skal man så medtænke at netop i den alder, hvor børn vokser rigtig meget, og samtidig bruger sig selv rigtig meget fysisk, så vil de naturligt have behov for at få energiberiget deres mad yderligere. Små børn vil ikke kunne spise mængder af mad, der er store nok til at dække deres egentlige behov og aktivitetsniveau/udvikling og derfor energiberiger man maden ekstra ved at tilføre ekstra fedtstof. Det anbefales således at man giver børnunder 1 år f.eks. sødmælk, hvor børn mellem 1-3 år har det fint med letmælk og først omkring 3 års alderen anbefales det at give børn de meget fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Det er generelt vigtigt at være opmærksom på at børn skal spise sunde fødevarer og at barnet skal spise varieret, barnet har brug for både protein, fedt, kulhydrater, mineraler, vitaminer osv. og dækkes bedst ind via en sund og varieret kost. Men man skal også huske at små børn har brug for ekstra fedtstof på grund af deres udvikling og at man derfor ikke skal sætte børn på fedtfattige diæter eller lignende :o)
Jeg håber at ovenstående er noget du kan bruge videre frem, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske