Svar: Kost til moder under amning
26. april 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Niels
Et stort til lykke med datteren.
Som hovedregel kan en kvinde spise det samme når hun ammer, som hun gjorde i graviditeten. Alt naturligvis med måde, fordi man lidt populært kan sige at det er maden som hun spiser, at hun laver mælk af.
I løbet af den første leveuge, får små børn ofte tynde afføringer, hvilket er helt normalt for deres alder. Det skyldes at mælken løber til og barnet får forholdsvis store mælkemængder og det hænger ikke sammen med noget, som moderen har spist.
Hvis man har mistanke om at visse fødeemner kan have en allergen virkning på barnet, så kan moderen undgå dette fødeemne i en periode på fjorten dage og forsøge igen, for at se hvilken reaktion barnet får.
Når man ammer er det godt at spise en varieret kost med begrænsede mængder fedt og sukker. Det er godt at spise brød, pasta, ris,- altså fødevarer med et højt indhold af kulhydrater. Samt grøntsager og frugt.
Det kan være en god idé at holde lidt igen med især kaffe og også te som er koffeinholdigt. Der findes speciel ammete, som foretrækkes i stedet for storemængder almindelig te. På samme måde bør man undgå store mængder cola.
Fisk er sundt og godt at spise, men når man ammer bør man på grund af højt kviksølvindhold undgå at spise større mængder af følgende fisk: Tun, rokke, helleflynder, oliefisk, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.
Man kan godt spise tunsalat, men store portioner som f.eks. en tunbøf bør man ikke spise, når man ammer. Man kan roligt spise alle andre almindelige spisefisk, både fede og magre fisk.
Med hensyn til alkohol bør dette begrænses, da det udskilles i mælken. Nogle mødre har den opfattelse at barnet bliver mere roligt, hvis hun drikker lidt, men sammenhængen skal nok søges i at det er mor selv som bliver mere rolig og at det smitter af på barnet. Alkohol vil ofte give et mere uroligt og grædende barn.
Stærke krydderier, løg, kål, radiser, vindruer, citrusfrugter, jordbær og chokolade kan hos nogle være årsag til at barnet får ondt i maven og bliver urolig. Det er dog ikke videnskabeligt bevist og derfor bør man som mor prøve sig frem og ikke udelukke noget på forhånd.
Hører man til de kvinder som har en voldsom trang til chokolade efter fødslen, så kan man i stedet for at spise en hel plade marabou, nøjes med 2-3 stykker og så stille og roligt øge dosis, dag for dag, når man ser hvordan barnet reagerer. Det samme gælder med trangen til at spise en skål jordbær,- begynd i det små og se om der kommer en reaktion.
Håber dette gav jer lidt overblik. Held og lykke med den lille pige.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske