Svar: Mangler appetit og spiser ikke grønt
19. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev:o)
Det er altid frustrerende når ens børn ikke rigtig vil spise og når den hjemmelavede mad bare skubbes væk eller smattes ud mellem hænderne ... Når jeg ser din plan for dagen, så bliver jeg dog ikke så bekymret, han spiser jo din dreng og lyder også til at trives og udvikle sig som han skal, og hvis du søger for at tilbyde ham lidt forskelligt dagen igennem, så går det nok endda :o)
Du har naturligvis ret i at hans indtag af grøntsagsmos er lille og at det er ensidigt at spise avokado og gulerod, det er dog bedre end ingenting og nu hvor han er 8 måneder, så skal du også være opmærksom på at du kan skule grøntsager i maden. Hvis du f.eks. laver lasagne, farsbrød, kødsovs eller lignende, så kan du godt komme blendede grøntager i kødet/farsen og på den måde få mere variation ind i maden.
Du skal også være opmærksom på at grøntsagsmos kan bruges som smørbar pålæg, så du kan lave lidt blendet grøntsagsmos, krydre det med lidt hvidløg, citron, oregano, timian eller lignende og smøre det på brøddet, så han på den måde alligevel får lidt til frokost.
Skeen mestrer han ikke selv endnu og han har også en naturlig irritation mod at blive madet, - han vil gerne selv. Prøv derfor med en gaffel og se om du ikke på den måde kan få lidt mere i ham :o)
Og ellers er det et spørgsmål om at give ham grøntsager i hånden, som han kan sidde og gnaske lidt i selv. Det kan være kartoffelbåde, blomkål- eller broccolihoveder, kogte squash eller hvad I nu får.
Hvis du har indtryk af at han er til de meget søde madvarer og det lettere glider ned, hvis det er lidt sødt (det er gulerod jo f.eks.) så lad gulerod udgøre en stor del af basis. Men prøv også at bruge andre sødere grøntsager, for at se om det kan variere indtaget lidt. Man kan købe "sweet potatoes" som er sødere end almindelige kartofler, andre sødere grøntsager kan være ærter, majs, græskar, jordskokker og også pastinak, persillerod og knoldselleri bliver søde i smagen, når de bliver tilberedt.
Hvis du selv bager, så kan du også komme grøntsager i brødet, du kan f.eks. godt bage boller med gulerod eller med spinat og igen på den måde få lidt ekstra i ham.
Da du er lidt nervøs for om han får de vitaminer, mineraler osv. som han har behov for, så kan du naturligvis overveje om du skal give ham ACD dråber i stedet for kun D-dråber. Men ellers tænker jeg at det nok skal komme stille og roligt, at han spiser det han har behov for.
Nogle forældre vælger at tilbyde børnene grøntsagsjuice en enkelt gang dagligt, fordi barnet lettere vil indtage grønt, hvis det drikkes og det kan være med til at give lidt ekstra vitaminer osv. Det kan være helt fint at gøre det sådan, det kan være en måde at få lidt ekstra grønt i barnet på, man skal dog huske på at fibrene ikke kommer med, så det giver ikke barnet samme indtag, som hvis barnet spiste grøntsagerne som de er. Det kan dog være bedre end ingenting :o)
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro og lidt idéer, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske