Svar: Vil ikke sove ved os ...
19. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :o)
Hvorvidt I skal være bekymrede omkring jeres dreng og det at han ikke falder i søvn i jeres arme, afhænger helt af hvordan I i øvrigt oplever kontakten til ham.
Hvis han, når han er vågen, er nærværende i sin kontakt til jer, smiler bevidst, pludrer i dialog og tydeligt er rigtig meget på og gerne vil jer, så lyder det helt okay, at han har brug for at ligge for sig selv, for at kunne koble fra, lukke verden ude og falde i søvn. Men hvis du, når du sidder med ham, også oplever ham afvigende i kontakten, hvis du generelt synes han er svær at trøste og har svært ved at falde til ro i dine arme - også når han ikke skal sove, men bare skal ligge og pludre med dig osv. så synes jeg du skal bede din sundhedsplejerske eller læge om at vurdere hans kontakt.
Du skriver at han hos jer ofte også kigger rundt, helst hænger over skulderen osv. og det er også fint, men han skal også kigge på dig, smile til dig og indgå i dialog med dig ... Hvis du ikke har fornemmelsen af dette, så er du nødt til at drøfte det med lægen eller sundhedsplejersken.
Det kan sagtens være at det er helt normalt og at han bare er en aktiv lille fyr, der er rigtig meget på og rigtig gerne vil opleve, men ud fra det du fortæller, så synes jeg din bekymring skal komme jer til gode og derfor skal du få ham vurderet af en fagperson, som er vant til at stå med børn i hænderne og vurdere deres kontakt :o)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske