Svar: Får min datter på 7 mdr. mælk nok?
19. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Laila
Det ser umiddelbart rigtig fint ud det du fortæller. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives fint med 4 amninger dagligt og i 8-9 måneders alderen kan man trappe yderligere nedtil kun 3 amninger eller flasker. Ofte vil man fjerne amning/flaske i dagtimerne og bibeholde aften, sen aften og tidlig morgen. Ved at gøre det sådan, så får barnet både mælk nok og også plads i maven til anden og mere sufficient mad.
Når man ammer, så ved man jo aldrig rigtig hvor meget barnet egentlig indtager af mælk, men da du også supplerer med vælling om aftenen, så lyder det ikke som om at hun mangler noget og nu hvor hun bliver 7 måneder vil det således være helt fint, hvis du skærer en lille smule yderligere ned, det kunne f.eks. være amningen inden formiddagsluren som forsvinder hos jer først, da hun jo også er ammet tidlig morgen kl. 05 og derefter kan amningen inden middagsluren så tages væk - som du nu synes det passer ...
Det er okay at du giver hende lidt yoghurt, men være opmærksom på at komælk ikke må udgøre en større del af indtaget før efter 9 måneders alderen :o)
Mit forslag til en dagsplan til et 7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand i kop
Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på osv. og puttes så i barnevognen når storebror skal afleveres.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), tilbydes brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gnave i. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30: En lilleportion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris med sovs, kogte grøntsager, kartoffelbåde eller lignende at gnave i selv, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes/flaske og sover videre til næste morgen tidlig
Så Line er umiddelbart dækket rigtig fint ind med hensyn til mælk, faktisk kan du stille og roligt godt begynde at skære amningerne lidt mere ned og måske lægge dem lidt mere hensigtsmæssigt i løbet af dag, aften og nat ...
Jeg håber ovenstående plan viser dig hvordan :o) fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske