Svar: Mad og faste tidspunkter
19. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er normalt en rigtig god idé at have en nogenlunde fast plan for dagen, både i forhold til indtag af skemad og mælk, men også i forhold til søvn.
Netop 4 måneders alderen er ofte et godt tidspunkt, at starte med lidt mere faste rutiner og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Amning, sover lidt videre
Formiddag: Amning og puttes til formiddagslur
Frokost: Grød evt. med frugtmos, vand af kop. Mængden af grød er fortsat lille i denne alder.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover sin 3 lur, ofte kun en powernap
Aften: Grød eller grøntsagsmos, dette måltid introduceres først, når barnet er igang med skemaden til frokost, mestrer teknikken at spise med ske, maven har vænnet sig til andet end mælk osv. Vand af kop.
Ammes eller flaske til dem, der synes godt om denne løsning og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Ammes - de fleste børn vil i 4 måneders alderen fortsat have behov for en amning midt nat.
Jeg håber at denne plan for dagen giver lidt idé om, hvordan det kan se ud og at det er dette du ønsker:o)
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske