Svar: Min søn sover ikke nok
19. marts 2009
Alder:
3 år, 8 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn på 3½ år, vil nogle gange have behov for en lille lur i løbet af dagen og andre gange springe den over. Det er ofte en lidt svær periode, fordi barnet i den alder vægrer sig mod at skulle sove om dagen, det er lidt sjovere at lege og være med udenfor sammen med de andre og nogle dage går det fint, andre dage kunne de godt have behov for at sove bare 45 minutter i løbet af dagen ... Men sådan er det, overgange er svære - både når man går fra at sove 3 lure dagligt til kun at sove 2 lure, en lur og så tilsidst, når lurene skal springes helt over.
De fleste børn på 3½ år har behov for at få ca 12 timers søvn i døgnet. Igen er dette gennemsnitligt så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det vil derfor være rigtig godt, hvis jeres dreng kunne blive puttet f.eks. 19.30 og så stå op omkring kl. 07.
Børn i den alder prøver naturligt også grænser og ingen kan sove på kommando. Derfor er det vigtigt at I ikke forlanger at han "skal sove nu", men i stedet siger til ham, at det er fint, hvis han ligger i sin seng, ligger og slapper af osv. Det er okay bare at ligge der, dagen er slut, nu sker der ikke mere. I må så gå ud fra at han falder i søvn, når han har brug for det - ligesom I også må regne med at han vågner, når han er udhvilet.
Og så kan det godt være at han nogle dage er lidt i søvnunderskud netop fordi han lige nu er igang med at springe sin middagslur over og ikke helt har vendet sig til den nye rytme, men det er en periode :o)
Derudover tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at I søger for at give ham god mad og drikke. Når børn er meget trætte, pylrede og bliver mere eller mindre umulige, så han det ofte også om at de ikke spiser sundt nok, ikke får væske nok og generelt ikke få mad nok.
Det er rigtig fint at I søger for at give ham små hyppige måltider, fordi det er med til at holde hans blodsukker stabilt. Men I skal også overveje, hvad han tilbydes af fødevarer. Humøret kan til en vis grad godt styres af fødevarer og af regelmæssige måltider.
Serotonin er et af de stoffer som er med til at holde vores humør stabilt og forbedre vores søvnkvalitet. Serontonin bliver produceret, når vi indtager tryptofanholdige fødevarer og dette sikres blandt andet når vi indtager bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er vigtigt at man allerede fra morgenstunden og dette gælder både børn og voksne, starter dagen med protein og fiberrig morgenmad. Havregrød eller havregryn får blodsukkeret til at stige langsomt hen over nogle timer, hvilket vil give vedvarende energi og stabilisere humøret.
Derfor anbefaler jeg ofte også havregrynsboller som mellem måltider, fordi det er vigtigt til at stabilisere og gøre at barnet føler sig godt tilpas.
Det er vigtigt at undgå saftevand og unødigt søde fødevarer. Ren frugt er at foretrække og vand bør som hovedregel være tørstslukke.
Hvis man har været indendørs det meste af dagen, så påvirkes humøret ofte også negativt. Vi har brug for at komme ud, være samen med andre mennesker, gå en tur, komme ud at lege, spille bold, cykle eller lignende - at komme ud i frisk luft, bruge sig selv fysisk er vigtigt for et godt humør.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis I når I kommer hjem fra børnehave prioriterer og giver jer tid til at gå på legepladsen, spiller lidt bold eller bare går en tur sammen med jeres dreng. Fordi det kan give en helt anden ro om aftenen og dermed være godt for jer alle :o)
At blive badet om aftenen, få kroppen lidt ned i gear, kan også hjælpe til en bedre nattesøvn.
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske