Svar: Ingen appetit og morsyg
19. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Louise
Tillykke med 1 års dagen :o)
Det er godt at du har fået Sigurd tjekket hos lægen, - så fejlede han i hvert fald ikke noget, da han var der ...
Det er meget normalt at børn efter en sygdomsperiode ikke spiser særlig meget, det tager lidt tid at få appetit igen og ofte har de ligesom vænnet sig til at 'lade sig nøjes med lidt' og har derfor bare ikke lyst til særlig meget mad i en periode.
Det er også meget normalt at børn omkring 1årsalderen bliver mere selektive og fravælger flere og flere fødevarer, netop derfor er det rigtig vigtigt at man får introduceret så meget forskelligt som muligt i den alder, hvor barnet naturligt putter alt i munden og bruger sin mund til at undersøge med. Det gør Sigurd jo ikke mere, snarere tværtimod, han vil hellere undersøge ved at smatte det ud mellem fingrene, lege med det og undersøger her også hvad reaktion han får fra dig, når han lukker munden eller smider med maden ...
Det er altid enormt frustrerende, når børn ikke vil spise. Vi ved jo hvor meget det betyder for deres trivsel og udvikling, hvor vigtigt det er. Samtidig virker det ofte provokerende, når man har stået og lavet mad, forsøgt at gøre det lækkert og indbydende, har købt 10 forskellige glas og virkelig gjort en indsats for at det skal lykkes - og så vender barnet fortsat bare hovedet væk og skubber til skeen ...
Ofte handler det om at barnet ikke protesterer så meget over maden, men snarere over at blive madet. Når børn gentagende gange afviser mad, så kan det meget vel hænge sammen med at barnet har et ønske om at spise selv og derfor skal Sigurd naturligvis tilbydes mad, som han selv kan spise.
Når børn lukker munden for maden, så er det en måde at sige fuldstændig fra og sætte egen vilje igennem. I kan sagtens tvinge ham til at få sko på, jakke på, hue på, ble på osv. mod hans vilje fordi I er stærkere end han er. Noget af det eneste han kan gøre, hvor han viser jer at han altså er et selvstændigt lille individ er ved at lukke munden. I kan ikke tvinge ham til at spise.
Du skal derfor være bevidst om hvordan du reagerer, når han ikke vil have det du tilbyder ham. Ofte forsøger vi alverdens krumspring for at få mad i vores børn. Nogle forældre går pligtskyldigt i gang med at lave specielle retter til barnet, andre lokker med belønning, atter andre kræver at man skal smage osv - der er masser af muligheder og det hele naturligvis af bekymring og af omsorg for ens barn.
Det bedste man kan gøre er dog at placere en tallerken foran barnet og lade barnet gå igang med at spise. Det er en fordel at lade maden være adskilt så kød, pasta og grøntsager ikke er blandet sammen men ligger hver for sig på tallerkenen. Og så skal barnet have madro.
I skal naturligvis her medtænke at han nogle gange er træt, der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt, han udvikler sig meget både motorisk og mentalt og det kan være rigtig svært at holde fokus og overblik, når man skal spise. Derfor må I forsøge at guide ham "Ind i munden med maden, Sigurd, mmm mammam, smager dejligt, ind i munden ja.." eller hvad I nu kan sige, for at vise ham, hvad I vil have ham til. Ligesom I om morgenen og om aftenen også gerne fortsat må give ham grød, som mætter ham og giver en god start og afslutning på dagen.
I skal ikke fokusere på hvor meget der glider ned til hvert måltid, snarere at han rent faktisk spiser og at det at spise skal forbindes med noget hyggeligt og rart :o)
En plan for dagen til et barn på 1 år kan se således ud:
Morgen: Havregrød lavet med letmælk og smørklat, letmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade eller lignende, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg. Tilbehør af kogte grøntsager, ærter, majs, gulerod. Rød peberfrugt, avocado eller lignende, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, pølse, rejer , ½ hårdkogt æg eller hvad I nu har. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk, A38 eller lignende med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli. Frisk frugt i hånden, friske bær. ½ bolle med smør, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med lidt blandet grønt, hvis han har spist lidt grøntsager inden aftensmaden, så behøver I ikke bekymre jer så meget om hvad der glider ned af grønt til selve maden.
Aften: Det samme som I andre spiser, han må få det hele, børnevenlige retter med pasta, kartofler, ris, hakket kød, sovs og grøntsager er godt. Vand eller letmælk af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtgrød med mælk eller tilbydes en flerkornsgrød at sove på.
Puttes til natten, med amning
Med hensyn til morsyge, så hører dette også alder og udvikling til og det er meget vigtigt at du ikke skubber ham fra dig, når du oplever ham mere klæbende, det vil nemlig virke modsat og dermed gøre det værre.
Prøv derfor at være så meget omkring ham som du kan, kys ham, kram ham, kild ham, giv ham svingeture, dans med ham osv. så I har massre af fysisk kontakt. Forestil dig at hans "mor-depot" skal fyldes lidt ekstra op i øjeblikket og når det er fyldt, så vil han også bedre kunne bevæge sig ud i verden på egen hånd.
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske