Svar: Grød, rugbrødshapser?
20. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
De fleste børn skal være ret gamle inden de kan nøjes med at spise mad i hapsere. Det kræver så meget koncentration at skulle tygge sig igennem maden, at barnet simpelthen ikke får mad nok, inden det kører træt i at spise. Samtidig har små børn behov for ekstra fedtstof og det er svært at tilbyde barnet energiberiget mad nok, hvis det ikke får grød og mos. Derfor synes jeg, at du her hvor din datter er 6 måneder gammel, skal give hende grød og mos, men du må gerne supplere med mad i stykker og du må også gerne give hende mad som smager af noget og mad, som generelt har lidt mere bid i.
Hun må meget gerne få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad, selvom hun naturligvis også skal have mad, som er tilpasset hendes alder. Hun kan få både havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, ligesom hun også må få alle former for grøntsagsmos og hun kan begynde med lidt kogt kød og fisk i sin grøntsagsmos. Hun kan få lidt af jeres sovs på sin mos og laver du f.eks. kartoffelmos og millionbøf eller laver du lidt boller i karry, så må hun f.eks. også gerne få lidt af dette.
Jeg synes det er rigtig dejligt, at din datter er interesseret i jeres mad og fint mestrer teknikken med at spise. Derfor skal du også udnytte dette og give hende mad der smager af noget og gerne meget variation hele dagen igennem. Hun må også meget gerne få mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt osv. Netop det selv at sidde med lidt, vil også gøre hende mere interesseret i at spise skemaden og ofte hjælper det at starte måltidet med at give hende lidt i hånden. Imens hun så gumler på det, så laver du grøden eller mosen færdig og så er hun bagefter klar til skemaden.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden - det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker eller lignende at sidde og gumle på, opbløde med spyt osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop. Flaske
Powernappen begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, tilbydes igen lidt brødskorper, agurk eller lignende at sidde med selv, vand af kop.
Puttes til natten med en flaske ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske, sover til næste morgen tidlig uden mælk.
Håber at ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske