Svar: Dårlig samvittighed - er den nødvendig?
20. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Frederiks mor
Det lyder rigtig fint det du fortæller og bestemt ikke som om at du skal have dårlig samvittighed :o)
Der er naturligt praktiske ting i hverdagen som skal gøres og nogle gange har man også som mor bare behov for at kunne læse avisen eller et eller andet magasin, så man har noget andet at tale med sin mand om end bleer, afføring og gylp ...!
Frederik har også nogle gange brug for at få lov til at ligge og kigge på verden, bladende der bevæger sig i vinden, solens stråler der laver skygger på væggen, aktivitetesstativets farver og former osv. Det er derfor helt fint at Frederik en gang imellem ligger for sig selv og bare ligger og kigger, det må han gerne :o)
Naturligvis skal han tages op, når han har ligget lidt, han har brug for kontakt, I skal pludre i dialog, han skal nusses, kæles om, kysses, kærtegnes, have mad, skiftes osv.. alt det du naturligvis også gør - men han må altså også gerne ligge lidt for sig selv en gang imellem :o)
I dag kan man meget hurtigt blive fokuseret på at man skal gøre nogle bestemte ting med sit barn, lege bestemte lege, aktivere og stimulere korrekt efter barnets alder og nogle gange kan man godt glemme, hvor vigtigt det også er 'bare' at deltage i hverdagens rutiner. Frederik er stadig så lille at han ikke kan deltage i din oprydning, rengøring osv. men når han bliver ældre, så vil det være helt naturligt at han er med i disse ting. Han vil elske at være med til at dække bord, tømme opvaskemaskine, bage boller, vaske bil, hænge tøj op, rive blade sammen osv. osv.
At lege, underholde, stimulere og i det hele taget være sammen med sit barn, handler ikke om at man skal pædagogisk stimulere sit barn med legetøj og andre ting tilpasset barnets alder - det er også godt at gøre dette, men nogle gange er det altså ligeså fint, at man bare er sammen og gør de dagligdagsting sammen. Det er vigtigt, fordi det giver barnet følelsen af at være en del af familien og at have værdi - fordi man jo hjælper hinanden :o)
Håber mine tanker hjælper lidt på din dårlige samvittighed, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske