Brev:
Putteritualer - 1 mdr.
20. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Putteritualer - 1 mdr.
Hej Helen
Vi har en dejlig datter på 6 uger. For præcis en uge siden vejede hun 4400 g og var 56 cm lang. Så hun tager fint på i vægt.
Hun har det med at være vågen i rigtig mange timer i træk om aftenen. Typisk fra kl. 18 - 01. Dvs. 7 timer i træk. Nogle gange længere. Hun sover fint om natten. Ca. 5-6 timer i et træk. Og om formiddagen ca 2 timer og om eftermiddag ca 3 timer.
Vi tænker på om vi skal til at lave et putteritual om aftenen, så hun kan falde i søvn lidt tidligere om aftenen. Hun sover nemlig gerne i vores favn et kvarter eller halv time om aftenen, men når vi lige så stille prøver at lægge hende ned i liften for at sove videre, så vågner hun straks ! Og er lysvågen og vil ikke ligger der alene, men vil op til os.
Hun vil gerne spise rigtig meget om aftenen - eller i hvert fald sutte. Jeg prøver at begrænse det til 15 min hver 2. time (eller hver 1 1/2 time). Ellers bliver mine brystvorter meget ømme af alt det sutteri.
Hun græder også meget om aftenen, da hun måske har ondt i maven. Hun græder typisk efter et måltid og lige inden hun skal prutte i bleen. Nogle gange er hun helt utrøstelig, selvom vi vugger hende på armen (hvor hun ligger på maven) og prøver at berolige hende.
Nogle aftener er det dog ikke så slemt mht. gråden.
Mon hun både har ondt i maven og er overtræt? Derfor vil vi spørge om vi allerede nu skal indføre putteritualer, eller er det for tidligt mht. hendes alder?
Hun plejer at falde i søvn efter det sidste måltid ved 24 tiden eller 1 om natten. Og så kan vi lægge hende ned i liften uden at hun vågner med det samme igen og begynder at græde.
Har du nogle gode råd mht. at trøste hende, når hun græder om aftenen...
Med venlig hilsen
Helena