Svar: Putteritualer - 1 mdr.
20. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Helena
Tillykke med jeres lille datter:o)
Når små børn er meget vågne og enten ligger og kigger, eller hvis de græder og tydeligt har svært ved at finde ro, så skal man altid overveje om barnet får mad nok ...
Du fortæller at din datter gerne vil være ved brystet hele tiden og at du synes det er hårdt ved dine brystvorter, du fortæller også at du derfor forsøger at begrænse hendes sutten ved brystet til 15 minutter hver 2 eller hver 1½ time.
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, hvis din datter dier hos dig med 1½-2 timers mellemrum, men det gør hun sandsynligvis fordi hun har behov for lidt mere mad og netop ved at die mere hyppigt så øges din mælkemængde. ved at blive lagt til hyppigt, så viser hun ligesom din krop, at mælkemængden skal sættes op, at du skal producere lidt mere til hende.
Derfor kan det også være et problem, hvis du tager hende fra og ikke lader hende spise færdig ved brystet ... Det er svært at sætte tid på en amning, for nogle børn kan sagtens spise færdig på 15 minutter, men andre børn skal have ½ time og det er meget vigtigt at hun får lov til at få 'tømt' dit bryst.
Sådan kalder vi det - 'tømme brystet' - i princippet er det forkert, for der vil hele tiden være mælk. Men det er sådan at mælken består af flere forskellige dele og det er vigtigt at hun får alle dele med ud.
Den første mælk hun får er meget vandholdig og den slukker tørsten (den ligner skummetmælk), derefter kommer en mere hvid mælk, hendes egentlige mad (den ligner letmælk) og tilsidst kommer en fed mælk, som minder om fløde. Hvis man giver barnet lidt fra den ene side og lidt fra den anden side, så risikerer man at barnet får for meget af den vandholdige mælk og for lidt af den fede fløde og det giver uro i maven. Derfor er det vigtigt at barnet får lov til at spise effektivt og længe på et bryst af gangen, så man er sikker på at barnet har fået så meget mælk ud fra et bryst som det har behov for.
Herefter kan du så skifte din datter, når hun bliver skiftet vågner hun lidt op, forbrænder lidt energi og vil derfor ofte have behov for amning igen bagefter. Derfor kan du efter skiftning så tilbyde hende modsatte bryst og først derefter putte hende til lur.
Det vil sige, at du i løbet af dagen skal forsøge at tilbyde hende mælk fra begge bryster imellem hver lur, både for at få stimuleret din mælkemængde yderligere og også for at hun så ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om aftenen og for at hun ikke længere behøver være vågen 7 timer i træk - det er alt for meget for sådan en lille pige :o)
Når du putter hende, vil det være rigtig fint, hvis du kunne svøbe hende, gør det at du svøber hende inden du lægger hende til brystet anden gang, tilbyd hende en sut og læg hende så fra dig stille og roligt.
Jeres datter her et naturligt stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hendes alder og det vil ændre sig i takt med at hun bliver ældre. Det er dog uholdbart i længden, hvis hun kun kan sove i jeres favn og derfor er det helt relevant at I hjælper hende til at lære at sove i sin lift, vugge eller hvad I nu har. At svøbe hende vil give hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme. Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Derfor er det vigtigt at hun er svøbt så forskellen mellem de to ting udlignes og hun mærker ikke skiftet så stort.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Det er derfor vigtigt at I flytter hende i seng/lift, ret hurtigt efter hun er stoppet med amning. Det er ikke nogen god idé at sidde med hende i en ½ time før I lægger hende fra jer.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Du kan se at hun har svært ved at holde fokus, øjnene kører rundt i hovedet, hun er tung, afslappet i kroppen. Stille og roligt putter du hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun får sin sut. Brystet udskiftes med sutten. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
På den måde kan hun lære at sove uden at være i favn og det vil være rigtig dejligt for jer alle:o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske