Svar: Næste skridt med hensyn til mad
21. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Susan
Dejligt at I har besluttet jer for at tage med til USA, det bliver så fantastisk for jer alle sammen :o)
Det er dejligt at Anna er så glad for skemaden, da hun er født før tid, er det jo vigtigt at gå stille og roligt frem, men det lyder ikke som om at hun har problemer med at kapere skemaden, finde ud af teknikken med at spise osv. Det er super godt. Derfor tænker jeg også at I stille og roligt godt kan øge hende til 3 måltider dagligt og også begynde med lidt mad i hånden, lidt at sutte på osv.
Min plan for et barn på 6 måneder ser normalt sådan ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng.
Morgen 7.30: Havregrød eller anden form for grød, I må gerne bibeholde risgrøden lidt endnu, hvis hun er vant til den og glad for den, men stille og roligt kan I variere mere og mere mellem grødtyperne, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være f.eks. appelsinbåde, fersken, blommer eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ligesom nu
Frokost 12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Tilbydes agurkestænger, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Hvis hun afviser brystet, så gør det ikke noget, så kan du amme hende, når hun vågner fra lur - det er helt fint :o)
Eftermiddag 16-16.30: Ammes og tilbydes igen lidt frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen, hun må også gerne få lidt frugtmos, hvis hun har brug for lidt for at holde gang i maven :o)
Powernappen begynder hun at springe over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det betyder at hvis du laver kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Hvis du laver lidt tomatsovs eller andet, så må hun også gerne få lidt af dette på sin mos, ligesom indmaden af en frikadelle også kan moses ned i grøntsagsmosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng
Sen aften 23/01: Ammes x 1 og sover videre i sin egen seng
Som du kan se af min plan, så indgår der fortsat 6 amninger i døgnet, men hvis din datter kan nøjes med 5, så er det helt okay. Du må et eller andet sted tro på, at hvis du tilbyder brystet og hun siger fra, så har hun ikke behov og du skal ikke presse hende.
Normalt vil de fleste børn sove bedst til natten, hvis de får mælk omkring midnat, nogle vælger at tage barnet op og amme det i søvne, andre vælger at lade barnet vågne og melde sig af sig selv og her vil de fleste børn så ofte vågne omkring kl. 01 og søge brystet der. Det er også okay.
Fordelen ved at tilbyde mælk sen aften er at man på dette tidspunkt både for sikret barnet en vis mængde mælk, men også at netop i takt med at mælken forsvinder i løbet af dagen, så vil behovet skulle stilles aften, sen aften og tidlig morgen. Aften og natamning er på den måde vigtig for mælkeindtaget og godt placeret i forhold til at give plads til anden mad i løbet af dagen - samtidig med at barnet sover mere roligt, efter at have fået mælk.
Men hvis din datter spiser godt, får tilbudt brystet som planen foreskriver i løbet at dagen og allerede har tænkt sig at sove igennem - ja så må du tro på at det er fint, og at hun ville melde sig, hvis hun havde behov :o)
Da du skal tage hensyn til hendes for tidlige fødsel, så vil det være fint, hvis du ikke ændrer al hendes mad på en gang, men ændrer lidt af gangen. Det vil sige at du stille og roligt forsøger at introducere flere former for grød og at du også introducerer alle slags grøntsager, rodfrugter osv. så hun får mad der begynder at smage af mere.
Du kan lave mos af alle grøntsager: Gulerod, kartoffel, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat, du bør ikke give hende disse grøntsager før hun korrigeret er 6 måneder gammel, men herefter må hun meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Kød i mosen kan være: Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. Det er en god idé at starte med det lyse kød og så variere stille og roligt efter, hvad I andre får. Så maden på den måde stille og roligt tager udgangspunkt i jeres mad. Det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan som sagt også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Kød og fisk begynder du med, når hun har vænnet sig til grøntsagsmos af flere slags grøntsager, når hun har vænnet sig til at få lidt andet end kartoffel.
På samme måde varierer du lidt hendes indtag af 'mad i hånden'. Så længe hun korrigeret er under 6 måneder, så hold igen med for meget brød og i det hele taget glutenholdige fødevarer. Gluten er især højt i hvede og lavt i rug og havre. Det er derfor netop havregrød og øllebrød kan være gode startere til børn, når de skal til at have lidt mere mad med smag, fibre osv. Men gå som sagt stille og roligt frem, øg hendes indtag af gluten langsomt.
Med hensyn til at svøbe hende, så er det helt fint at I fortsat gør dette, hvis det giver hende ro og gør at hun sover godt. Men vær opmærksom på at hun nu begynder at få en alder, hvor hun har brug for at bevæge sig, spaker med benene, vender sig fra mave til ryg og tilbage til ryg igen. I takt med at hun gør disse ting om dagen, så får hun også behov for at kunne bruge sig selv lidt mere fysisk om natten, hun har behov for at kunne flytte på sig, vende og dreje sig, finde en stilling som er rar at sove videre i osv. Derfor vil det være godt, hvis hun stille og roligt kan lære at sove mindre og mindre svøbt :o)
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske