Svar: Rytme omkring søvn og mad
22. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det ser umiddelbart fint ud med tidspunkterne i din plan, også selvom du nu skal til at give lidt mere mad, - 3 måltider skemad som nu og derudover lidt mellemmåltider, som kan bestå af frugt og lidt at sutte på, opbløde med spyt, gumle på og i det hele taget øve sig mundmotorisk på at spise :o)
Det vil normalt være passende med ca 6 amninger i døgnet og det kan sagtens passe i forhold til jeres plan. Det vil normalt også være sådan at barnet i 6 måneders alderen begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt, hvis din dreng fortsat har behov for en powernap, så er det helt okay. Hvorvidt han har behov for lur sidst på eftermiddagen afhænger jo af hvor meget han sover til sine to andre lure.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag/morgen: Frugtmos (jerntilskud) og tilbydes også frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes igen lidt frugtmos og/eller frisk frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernapper evt. men den begynder også at kunne blive sprunget over nogle dage
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere jeres mad, det kan være lidt sovs, indmaden af en frikadelle der moses med i grøntsagerne osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 i sin egen seng, tidspunktet varierer lidt efter hvorvidt han har sovet powernap eftermiddag eller ej.
Sen aften 23-24: ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i sin egen seng.
Når din dreng vågner midt nat for at få bryst, så må du forsøge at få ham videre i søvnen med stillingsskift, beroligende ord, kærtegn osv. Hvis han ikke kan sove uden brystet, så må du lægge ham til, men forsøge at lirke brystvorten ud at munden på ham, så han ikke længere vendes til at skulle have mælk på det tidspunkt, men kun beroliges. I takt med at du øger hans indtag af mad i løbet af dagen, vil han naturligt heller ikke have brug for at søge mælken om natten, så på den måde hænger tingene også sammen :o)
At sove igennem i 6 måneders alderen betyder at kunne sove 5-7 timer uden mælk, det betyder altså at barnet fortsat har behov for amning omkring midnat og tidlig morgen, det er amningen midt nat der forsvinder. Mætheden om dagen skabes ved at tilbyde større variation af grød og grøntsagsmos. Grovere grødtyper, flere grøntsager, tilsætning af kød, fisk osv. samtidig med at amningerne fortsat bibeholdes om dagen.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske