Svar: Sovning om dagen
22. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Tanja
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med børn i 9 måneders alderen, din dreng er igang med separationsfasen, øver sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Fra at have siddet på skødet, er han nu mere på gulvet, kryber, begynder at kravle, rejser sig ved tingene osv. Verden åbner sig og han får masser af oplevelser som skal bearbejdes i drømme. Derfor vil han naturligt drømme mere samtidig med at han også motorisk vil være mere urolig, når han sover :o)
De fleste børn vil i denne alder have behov for at sove 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Ofte sover de ikke ret meget om dagen, faktisk er deres samlede søvnbehov tit kun på omkring 2½-3 timer. Det kan være en formiddagslur på 45 minutter og en middagslur på 1½-2 timer.
Nogle børn sover naturligvis mere end dette om dagen og sover som du drømmer om 2x2 timer. Men det er altså ikke alle og hvis barnet sover så meget om dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere - enten går barnet senere i seng eller også står barnet meget tidligt op. Sammenlagt vil din dreng have behov for ca 14 timers søvn i døgnet, hvis du gerne vil have at han sover 2x2 timer i løbet af dagen og sover til kl. 07 om morgenen, så betyder det, at han ikke skal i seng før kl. 21 om aftenen ... Det vil ofte være svært for børn i denne alder at have en sådan rytme, netop fordi der sker så meget med dem udviklingsmæssigt, at de falder i søvn tidligere.
Så hermed en plan for, hvordan en dag kan se ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med mme eller sødmælk, vand, mme eller sødmælk af kop.
Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, bær, vand af kop.
Formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af kogte grøntsager, ærter, majs, gulerod osv. Godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle mv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.
Middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs. Han kan få det samme som I andre, børnevenlige retter kan være lasagne, pasta med kødsovs, frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, fiskefiletter, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan ... Hvad I andre nu spiser. Vand, mme eller sødmælk af kop.
Kan suppleres med en godnatgrød inden sengetid, vand, sødmælk eller mme af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30 i sin egen seng
Sen aften 23-24: Flaske med mme. Hvis han får mindst 400ml mme dagligt, er hans jernbehov dækket. Det svarer ofte til 2 flasker + det du så kan give ham via maden, kop osv. Sover i sin egen seng.
Mit råd er at du forsøger at få mælk i ham sen aften i stedet for tidlig morgen, så han på den måde bliver fyldt lidt ekstra op og derfor kan starte dagen lidt senere end han gør lige nu. Derudover må du forsøge at holde lidt gang i ham, så han stille og roligt bliver puttet lidt senere til lur i løbet af dagen og således kommer ind i en rytme, hvor han sover 2 lure dagligt og sover en lidt længere aftenlur.
Jeg håber ovenstående plan hjælper videre på vej og giver lidt idé om hvad du kan forvente af ham lige nu :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske