Svar: Sødmælk, hvor meget?
23. marts 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Maibrit
Der er ikke sat præcise mængde ml på, når det drejer sig om sødmælk. Det anbefales at børn i 9-12 måneders alderen får ½ liter mælk dagligt og derudover lyder det, at efter 9 måneders alderen kan sødmælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag.
Det er lidt specielt for Danmark, at vi anbefaler sødmælk i små mængder helt ned til ½ år. Sammenligner man med andre lande omkring os og i Europa, så anbefales komælk visse steder først efter 1 års alderen. Når vi i DK siger at børn helt ned til 6 måneder kan få lidt sødmælk, så handler det om at vi her prioriterer at børn ret hurtigt kommer igang med familiemaden og hvis man bruger sødmælk i madlavningen, til sovs osv. så kan barn og forældre spise samme mad. I mange andre lande giver man meget mere færdiglavet børnemad, men det har vi ikke tradition for herhjemme.
Det anbefales også at man tilbyder sit barn modermælkserstatning eller modermælk indtil 1 års alderen og hvis man ammer, så gerne længere - så længe både mor og barn har det godt med det.
En amning dagligt er sandsynligvis ikke nok til at sikre din dreng helt mælk nok og derfor vil det være helt relevant at du bruger mælk i grød, mos, giver ham sovs, smør, yoghurt osv. som alt sammen tæller med og er med til at give lidt ekstra kalk. Hvorvidt du så vil give ham sødmælk eller vil supplere f.eks. grød med mme er op til dig.
Hvis du har indtryk af at han får godt med mælk hos dig under den ene amning som han tager, så vil det være rigtig godt at bibeholde den indtil han er 1 år. Får han så ved siden af et glas mælk morgen og aften, samt lidt surmælksprodukt og lader du mælk indgå i madlavningen osv. så bliver han fint dækket ind.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske