Brev:
Genert og følsom dreng
23. marts 2009
Alder:
20 mdr.
Genert og følsom dreng
Hej Helen...
Som tiden går, og det er efterhånden længe siden, jeg har skrevet til dig. Nu har jeg lige brug for at få svar på nogle spørgsmål igen.
Malthe er nu 20 mdr, stadig en meget nysgerrig og glad dreng. Han har krudt i numsen, men er samtidig også en følsom dreng. Han siger ikke så meget endnu, kun ord som hej, nej, vov, mæh, muh, eejjjj mv. Han pludre dog meget og prøver at fortælle en masse ting. og kan vi mærke, at han han forstår ufattelige mange ting.
Han går i dagpleje og startede der, da han var 14 mdr. De er kun 3 børn der, hvor de to andre er hhv 18 og 14 mdr. Vores dagplejemor fortæller, at hun ikke oplever Malthe så interesseret i de andre børn. Når de skal sidde og synge eller læse bog, vil han hellere undersøge alle mulige andre ting (både hjemme hos hende og i legestuen). Hun oplever ikke, at han leger så meget med dem men går i stedet "egne veje". Han snakker heller ikke så meget, når han er nede hos hende, men er ellers glad og brokker sig ikke. Han siger til, når han vil noget, ved f.eks. at trække hende ud i køkkenet, når han er tørstig og ellers ved andre ting. Hun fortæller, at han ikke siger fra til de andre børn, f.eks. ved at protestere, hvis tager legetøjet fra ham eller skubber mv.
Han har altid været meget "nem" dreng i dagplejen og ikke grædt ved aflevering (heller ikke i gæstedagpleje) og sover og spiser uden problemer.
Herhjemme er han jo noget anderledes. Han viser tydeligt sine behov og kan bestemt også sige fra, når han ikke vil eller hvis han ikke får sin vilje. Han elsker at læse bøger, synge og kan mange af sanglegene som "lille peter edderkop", "jeg er en lille undulat" mv men er samtidig også meget fysisk aktiv, kravler på stole, borde, sofaen og nyder at komme ud i naturen og se på dyr mv.
Så vi er jo lidt overrasket over, at han er så anderledes i dagplejen. Jeg kan godt se, når jeg aflevere ham, at han er genert og ikke siger så meget, og når jeg spørger om det er sådan, han er hele tiden, siger dagplejeren ja.
Når han er sammen med bedsteforældrene eller farmor er han den Malthe, vi kender - aktiv, glad, snakkende og fræk. Han er genert, når vi er sammen med andre børnefamilier og ikke være så frembrusende, men når det kun er voksne så viser han sig frem.
Det skal lige siges, at han er det eneste barn i den nærmeste familie, ellers har vi venner med børn og nogle længere ude i familien.
Både min mand og jeg var meget generte og følsomme som børn, Så nu er mit spørgsmål jo så om det her er noget jeg skal være bekymret for eller om det er "normalt" i hans udvikling??
Med Venlige Hilsen
Maria