Svar: Genert og følsom dreng
23. marts 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går så god med Malthe. Han lyder til at udvikle sig rigtig godt og alderssvarende og det er dejligt at I kan mærke at der sker noget med ham både motorisk (løber, klatrer osv) og sprogligt. Det lyder rigtig fint med de ord han siger og måden han gør sig forståelig på.
At være lidt tilbageholdende er normalt og det gør ikke spor at han ser tingene lidt an. Vi er alle sammen forskellige og det skal der være plads til. Nogle mennesker stiller sig altid først frem i forsamlinger, andre skal lige se tingene lidt an inden de siger noget - og det er okay.
Du fortæller at I selv har været lidt generte og her skal I naturligvis passe på at det ikke bliver signaler I sender til ham. Han spejler sig jo i jer og hvis han mærker at I trækker jer, føler jer utrygge og afventende, så vil han naturligvis gøre det samme.
Vær opmærksom på ikke at kalde din dreng genert. Man kan ofte være tilbøjelige til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad nu være med at være så genert'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte'.
Lad også være med at sammenligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder 'Du hedder Malte' og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Hjælp din dreng til at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
At han er mere modig hjemme er rigtig fint og helt normalt. Det er fordi han hos jer føler sig hundrede procent tryg, han kan godt mærke at I elsker ham uanset hvad og derfor er han naturligt mere modig hjemme end når han er ude.
Det er normalt at børn på 1½-2 år stadig leger mere ved siden af hinanden end sammen med hinanden. Det betyder ikke at de ikke også er glade for at være sammen med andre og nyder at se på den andre børn og kan lære af at se de andre gøre ting. Men lege rigtigt sammen, det kommer oftest først i 2 års alderen. Her vil de fleste børn tilgengæld elske at lege med køkken, lave mad, servere det, hælde op i små kopper osv. og på den måde begynde at lege mere med andre :o)
Der er absolut ikke noget unormalt i den du fortæller om Malthe i dag - håber du hermed har fået lidt mere ro :o) Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske