Svar: Søvn - eller mangel på samme - 4 mdr.
23. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Kære A.R.
Det er aldrig dumt at stille spørgsmål til en brevkasse, og du skal ikke undskylde at du spørger mig, det er jo det, det går ud på :o)
Din dreng sover rigtig godt om dagen og har umiddelbart en rigtig fin rytme. Han sover også rigtig længe om aftenen og har her ingen problemer med at komme videre i søvnen uden brug af sut. At han således har brug for sutten i løbet af natten tænker jeg, hænger sammen med at han på det tidspunkt allerede har sovet rigtig mange timer, derfor sover han lettere, lader sig let forstyrre og sutten hjælper ham til at koble fra, finde roen og atter sove videre.
Da han ikke er mere end 4 måneder gammel og tilsyneladende ikke er afhængig af sin sut for at sove (i hvert fald ikke endnu), når han sover fint fra 19 til 01 uden problemer, så tænker jeg, at der desværre ikke er så meget at gøre ved det, andet end at håbe på at tiden arbejder for jer ...
Der er ingen tvivl om at det hele vil ændre sig i takt med at han bliver ældre og i løbet af de næste 2 måneder vil han udvikle sig så meget både motorisk og mentalt, han vil begynde at spise mere og mere skemad, og vil naturligt også begynde at være mere vågen om dagen. Søvnbehovet, antallet af lure, varigheden af lurene, - ja hele dagens rytme vil ændre sig og det vil også påvirke hans nattensøvn.
Men indtil da, så sover han faktisk rigtig flot og selvom det er hårdt for jer, så må I glæde jer over at I har lange aftener uden baby og tid til storebror på 8. Det betyder så at I har en baby, som kræver jer lidt mere i løbet af natten og tidlig morgen - men man kan desværre ikke få børn der både sover aften og morgen ... :o)
Du har altså fuldstændig ret i at hos jer spiller døgnrytmen ind og at man sandsynligvis vil opleve en ændring i nattesøvnen i takt med at dagsrytmen også ændrer sig. Men da han sover om dagen og aftenen, som I ønsker, så vil det være synd at ændre ved noget her - man skal passe meget på med at ændre på noget som fungerer. Derfor er det tiden, hans alder, udvikling osv. som skal ændre tingene mere naturligt hos jer og det er som sagt et par måneder det sandsynligvis drejer sig om.
Det er det bedste råd, jeg kan give jer med på vejen. Håber det giver lidt ro at vide, at der er håb forude ...
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske