Brev:
Søvn - vågner og græder
23. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Søvn - vågner og græder
Hej Helen,
Lige et enkelt hurtigt spørgsmål.
Min datter på 13,5 måned er nu 3 gange inden for den sidste måned vågnet om natten og har bare grædt og grædt. Hun kan/vil bare ikke trøstes. Hun forsøger tydeligvis at sove videre, men kan ikke og hun bliver helt hysterisk, hvis jeg rører ved hende i et forsøg på at trøste hende. Hun skubber mig væk og græder bare endnu mere og endnu højere. Det bedste jeg kan gøre, er at lade hende være og vente på at hun falder i søvn, men det kan tage en halv til en hel time, og det kan jeg næsten ikke bære.
Jeg har prøvet en enkelt gang at gå fra hende et ganske kort øjeblik og det gjorde det hele endnu værre, så jeg ligger bare ved siden af hende, så hun kan mærke at jeg er der, og hun ender så til sidst, men først efter en halv til en hel time, med at søge min trøst og mine arme omkring sig. Hun har ellers ikke problemer med at sove om natten. Hun sover godt nok ikke så meget lige pt. Som regel fra ca. 20.30 til 06. Nogle gange lidt mere, men nogle nætter også kun fra 21-05, men hun sover så til gengæld som regel fra hun bliver puttet til næste morgen.
Hun er lidt længe om at finde ro om aftenen, men når hun har tumlet rundt i sengen i en halv times tid eller lidt mere, så falder hun stille og roligt i søvn - ingen ballade!
Hun er sund og rask og er i det hele taget en rigtig dejlig og glad pige. Hun er kvik og hurtig for hendes alder og har virkelig sin egen mening om tingene :-)
I dagplejen sover hun fra 8-9 og fra 12-14. I weekenden sover hun ofte kun én lur fra ca. 12-14 - nogle gange lidt mere og nogle gange lidt mindre! Men totalt altid mindre end i dagplejen, men hun sover ikke tidligere eller mindre om natten af den grund.
Har du en idé om hvorfor hun sover så lidt og hvad hendes gråd om natten kan skyldes.
Ja, så meget for et lille kort spørgsmål :)
Mange hilsner
Kia