Svar: Søvn - vågner og græder
23. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Kia
Din datter er ganske givet begyndt at gå rundt og oplever nu verden større og mere uoverskuelig. Du oplever hende sandsynligvis også mere tryghedssøgende, morsyg, lige mere pjevset og klyngende til dig i dagtimerne end du måske tidligere har gjort og det er alt sammen noget der skyldes hendes alder og den udvikling hun går igennem.
Alle de oplevelser hun har om dagen skal bearbejdes om natten og derfor drømmer hun meget. Derfor vil hun godt kunne vågne med gråd, fordi hun drømmer og hendes vægring mod dig og dine kærtegn skyldes at hun stadig sover og at du derved bliver en del af hendes drøm. Derfor hjælper det netop bare at lægge sig med hende, berolige, ikke sige for meget men bare være der, så hun kan mærke at hun ikke er alene.
Nogle gange kan man også forsøge at få barnet til at drikke lidt, fordi det at få lidt vand kan hjælpe hende med at glide lidt tilbage til virkeligheden, hvorefter hun så atter kan komme videre i søvnen og sove mere roligt. Prøv derfor om du kan få hende til at drikke lidt, når hun om natten tydeligvis drømmer og har svært ved at komme ud af drømmen.
Du kan også prøve at tænde lidt lys på værelset, så hun bedre kan orientere sig når hun mere eller mindre stadig i søvne vågner op.
Hun lyder til at sove helt alderssvarende om dagen. Netop i 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og netop som du skriver sove fra ca 12-14. At hun i hverdagene fortsat har behov for at sove lidtekstra om formiddagen er helt okay, det er en overgang. I weekenden er der sandsynligvis lidt mere ro på og hendes behov for lur om formiddagen er derfor ikke så stor. Så din datter sover i øvrigt som forventeligt for hendes alder.
Jeg håber at ovenstående forklaring hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske