Brev:
Aftensmaden volder problemer
23. marts 2009
Alder:
10 mdr.
Aftensmaden volder problemer
Kære Helen
Du har tidligere hjulpet os med gode råd, hvilket vi har været meget glade for. Denne gang drejer det sig atter om mad.
Vores dreng er nu 10 måneder gammel. Han er glad og fuld af krudt og nysgerrighed og alt skal ses og undersøges :o) Men med al denne opdagelseslyst følger desværre også en del utålmodighed med sig, hvilket vi især mærker ved bordet, når han skal sidde i sin stol. Vi kan ofte til morgen og middag vha. diverse legetøj holde ham rolig/koncentreret, så han er villig til at spise hhv. grød og små rugbrødsstykker med varieret pålæg. Middagsmaden (ca. ¾ stk. rugbrød) bliver oftest delt over i to med en times 'pause'. Til aften bliver det rigtig svært, og ofte hysser han op, også selvom maden er spændende, varieret og han også selv må sidde med noget af det i hånden.
Tidligere var det nemmere, men det er ligesom at i takt med, at han kravler rundt, øver sig i at stå og gå og generelt opfatter mere og mere, så bliver hans tålmodighed mindre ved bordet. Ofte prøver vi at vente en halv time og så prøve igen, men mange gange ender det med, pga. pylren, at vi må tage ham i bæreselen (som han elsker at slappe af i), og der forsøge med lidt grød, som sommetider ryger lidt nemmere ned end det rigtige mad. Hvis vi ikke får lidt i ham, bliver han mørk under øjnene, irritabel, træt og ekstra pyldret, så det er tydeligt, at han virkelig har brug for maden, men det er han desværre for lille til at registrere.
Det kan også være, at noget af problemet med den manglende aftensspisning er, at vi har reduceret i hans mælkeindtag den seneste måned. Hans formiddagslursflaske er reduceret fra 150 til 100 ml og eftermiddagsflasken er helt fjernet, netop for at få ham til at spise mere rigtig mad. Måske er han bare ikke klar til endnu, mener min mand, at miste det mælk om eftermiddagen. Det er tydeligt, at giver vi efter den sparsomme aftensmadsindtag ham mælk lidt tidligere fx kl 19 pga. megen træthed og pyldren, så liver han gevaldigt op og er igen glad, grinende og frisk lige indtil han bliver træt og lagt i seng kl. 20/20.30.
I takt med den sparsomme aftensmad har han sat sit mælkeindtag op til putningen den seneste måned. Fra at drikke 150 ml er han nu på 200-300 ml. Om morgenen ligger det stadig på ca 120-200 ml. Han er desuden begyndt at have behov for et powernap ca kl. 18 udover hans formiddagslur og eftermiddagslur, som også er reduceret den seneste måned fra ca 1 ½ time pr lur. til ca. 1 time (sover mellem 9-10 ½ time om natten).
Det har jo altid været lidt af et problem med hans knappe spiseindtag, men vi synes bare, det er ærgeligt, at aftensmaden bliver så træls. For at sikre os at han får grøntsager, kartofler/pasta og kød har vi de seneste dage forsøgt at blende dette til middag og i stedet give rugbrødsstykker til aften, men det er stadig ikke godt. Han får desuden tilbudt frugt og bolle som mellemmåltider, der er han oftest kun interesseret i lidt frugt.
Vi prøver at aflede, gøre tingene spændende, variere maden og konsistensen. Skal vi lade ham sidde, selvom han virkelig bliver hys og derefter ked af det, når han ikke vil/kan holde til/gider(?) sidde ved bordet? Vi fjerner ham normalt fra stolen, når vi kan mærke, at det ikke går, og han begynder at blive ked af det, da jeg jo ikke har lyst til, at det skal være en træls og negativ oplevelse for ham at få mad, men er det forkert? Skal vi lade være med at tænke så meget over, at han tit ikke får aftensmad, og så bare give ham mælken lidt tidligere, og måske indføre eftermiddagsflasken igen i en periode? Han vejer 10 ½ kg og er ca. 76 cm lang.
Vi håber meget, du kan hjælpe os med dette aftenmadsproblem. Vi tager helst ikke ud og besøger andre om aftenen længere pga. at dette fylder så meget, og det savner vi begge.
Mange hilsner
Buller