Brev:
Bekymret om det er tegn på autisme
23. marts 2009
Alder:
12 mdr.
Bekymret om det er tegn på autisme
Hej Helen.
Min dejlige datter er netop fyldt et aar og har udviklet sig fra en lille skrigende nyfoedt baby til en fin lille tumlingepige, der har taget hendes foerste skridt og som har et godt humoer.
Men den sidste tid er jeg blevet meget bekymret for om alt er som det skal vaere. Det hele startede med at vi havde besoeg af nogen hvor jeg taenkte deres barn kunne have autisme pga voldsomme reaktioner paa lyde og nye impulser. I den forbindelse ville jeg gerne laese om det saa jeg evt. bedst muligt kan stoette.... men jeg fik mig en stor forskraekkelse da jeg opdagede at min egen datter har mange af de traek det ser ud til at man viser tidligt i forbindelse med autisme... saa nu kan jeg stort set ikke sove af bare bekymring.
Min datter er 3. barn og den eneste som er foedt i saede stilling (har nu laest paa nettet at danske undersoegelser viser at sadestiling kan vaere tegn paa autisme). Skanningen en maaned inden foedsel viste at hun havde et meget lille hoved 25-procentilen. Ved foedsel laa hun paa middel og dykkede saa ned en vaekstkurve hvorpaa den roeg en over middel... er dette nok til at sige hendes hovedvaekst har vaeret abnorm hurtig?
Hun var meget sen til at smile... ikke foer hun var 9-uger og det bekymrede mig dengang idet de 2 andre smilede allerede ved 4 ugers alderen. Hun var ogsaa lidt sen til at kravle iforhold til de andre... hun var 9 maaneder gammel. Til gengaeld tog hun hendes foerst fritstaaende skridt ugen inden hun fyldte et aar (de andre gik paa deres 11 maaneders dag men var 5 dage over tid og hunblev taget ved kejsersnit 2 uger foer tid).
Hun elsker at udforske legetoejet i legetoejskurven og henter tit store soesters dukker og giver dem sut. Hun smiler til alle men vil helst vaere hos mor. Hun ryster paa hovedet naar nogen siger Nej eller naar hun goer noget hun ved hun ikke maa samt peger paa ting hun gerne vil have. Saa saavidt jeg kan se er det vel almindelig udvikling... men
Det som bekymrer mig er at hun ikke altid reagere naar jeg siger hendes navn og ikke mindst at hun stadig flapser vildt og ukoordineret med armene lidt ala naar babyer ligger i faegtestilling en arm boejet og den anden strakt. Det goer hun skiftevis med den ene og den anden arm boejet medens haenderne roterer rundt ala en indisk danser. Jeg kan ikke huske hvornaar hun startede det men var i starten overbevist om at det skyldes hun var glad, nysgerrig og ivrig... men er ikke laengere saa sikker.
Hun goer det f.eks. naar jeg baerer hende rundt. Pludselig er det som om hun faar oeje paa noget som fanger hendes opmaerksomhed og saa koerer armene. Nogle gange kan det vaere en fugl hun har faaet oeje paa. Andre gange kan jeg ikke gennemskue hvad det skyldes. Samtidigt med at hun goer det er hendes mimik som den overraskede, store oejne og aaben mund. Ingen af mine andre boern har reageret saadan og selvom jeg helst vil tro at det bare er hendes begestring over alt nyt hun opdager i verdenen, saa er jeg blevet utroligt bekymret for om det er tegn paa autisme. Jeg kan ikke finde noget moenster i hendes armbevaegelser nogle gange er det helt sikkert overraskelse... andre gange maaske en daarlig vane.... eller? Synes hun burde vaere vokset fra disse ukoordinerede armbevaegelser nu.
Derudover sover hun stadig daarligt om natten og kan ikke sige nogle ord og virker ikke til at forstaa vores navne eller navnene paa ting. F.eks. kigger hun ikke efter hendes soester naar jeg spoerger hende flere gange hvor hun er, eller hvis jeg spoerger hende hvor sutten er.... men hun kan godt loefte en ble som er lagt henover noget legetoej for at gemme det og lege borte/tittit eller loefte armene naar man spoerger hvor stor hun er.
Er blevet saa forvirret over alting at jeg ikke ved om det er almindeligt eller ej ... er bare dybt bekymret .... mest af alt over at hun ikke har kontrol over armene og haenderne.
Haaber du kan foertaelle mig hvad jeg skal goere og hvor graensen gaar mellem almindelig og noget som boer tages alvorligt.
Aengstelig mor