Brev:
Soverytme for to børn
23. marts 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Soverytme for to børn
Hej Helen.
Min situation: Mine to dejlige og aktive drenge er kommet ind i en meget daarlig soverytme, som er ved at kore min mand og jeg helt ned.
Den aeldste, som er 29 maaneder, er i vuggestue fra ca. 8.30-15.30, mens den yngste paa 10 maaneder, er hjemme hos mig.
Om eftermiddagen laver vi ofte noget sammen hele familien fx. tager paa legepladsen, besoger farmor, leger hjemme i haven, ser en film el. ligende. Kl. ca. 18 spiser vi til aften (hvor det er meget forskelligt, hvad de hver isaer spiser. Nogle gange intet andre gange store portioner)
Ved 19.30 tiden har de vaeret i bad el. ogsaa blevet vasket og puttet i nattoj. Den aeldste faar som regel en flaske maelk, mens den mindste faar bryst. Naar saa taenderne skal borstes, og sengetid er naer, saa begynder det store cirkus.
Min storreste dreng siger "jeg vil ikke sove", mens det er saa tydeligt at han er dod-traet. Han begynder med, at han skal paa paatten, vi skal laese flere boger, end den ene vi laeser for ham i sengen, han vil ikke kragle op i sengen osv..
Den lille vil kun falde i sovn ved brystet (som han ogsaa er vant til), og derefter vaagner han, hvis han ikke ligger ved en af os eller mellem os i sengen.
Det bliver ofte til graad og frustration fra alles side, og det er saadan en dum maade at falde i sovn paa!!!
Den storreste er lige kommet af med sutten for 3 uger siden, og det kan vi stadig maerke, er derfor ogsaa ved ham indtil han sover, aer ham, synger, han sidder hos os osv.
Den mindste er begyndt at gaa omkring ved stotte og faar taender, saa det er vi selvfolgelig ogsaa opmaerksomme paa.. MEN hver aften bliver klokken nemt 22 inden der er ro, og saa er det bare et sporgsmaal om tid for den mindste vaagner og skal ammes (op til 5 gange om natten).
De sover i samme vaerelse (naar en eller begge altsaa ikke ligger hos os), de har en lille natlampe, og er ellers glad for at lege i deres vaerelse i dagtimerne.
Med den storreste har der vaeret perioder, hvor han hurtigt er faldet til ro (vi har altid siddet hos ham, til han sov), men det er ikke de perioder der har vaeret flest af. Han vaagner ved 7 tiden, og er umiddelbart klar til dagen. sover til middag i instituationen.
Min mindste son tilbyder jeg morgenmad (havregrod) kl. 7-8 tiden. middagsmad kl. 12. frugt eller andet imellem middag- og aftensmad. Han vil ikke tage flaske med erstatningsmaelk, hverken fra mor el. far. Ind imellem faar han pa-taarer, og ellers hvad vi faar. -og selvfolgelig rigeligt vaeske..
Haaber du kan give os nogle raad, hvordan vi kommer ind i en god rytme med lidt mere sovn, samt hvordan man skal takle alle "undskyldningerne" for at komme i seng.