Svar: Utilfredshed og brokkeri på højt plan
23. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din dreng i øjeblikket og de perioder, hvor børn udvikler sig både fysisk og mentalt, så opleves de normalt som mere pylrede og man siger at der sker et "tigerspring". Tegn på at et tigerspring er igang kan være:
- Græder mere, virker mere pylret og klynkende
- Har brug for beskæftigelse hele tiden
- Har brug for stor fysisk kontakt
- Sover dårligt
- Spiser mindre
- Bliver mere angst for fremmede
og det er altsammen noget af det du beskriver. At din dreng således er som han er lige nu, handler om at han udvikler sig rigtig meget og der er således tale om en fase, som I skal igennem :o)
Du må hjælpe ham med at øve nye færdigheder og derfor er det rigtig godt, at du hjælper ham med at krybe, trille osv. så han får brugt sig selv motorisk, ligesom det fortsat også er godt at han ligger på maven. Det er fint at du forsøger med spejl, lille pude under brystkassen osv. for at se om det kan motivere ham til at blive liggende lidt længere og det gør ikke noget at han bliver lidt sur, netop det at han får og har lidt temperament kan jo gøre at han pludselig får sparket eller skubbet fra, så han finder ud af at flytte sig.
Tal også med ham, han elsker at bruge sin stemme og nogle af hans utilfredse lyde kan sagtens hænge sammen med lysten til også at høre sig selv og finde ud af at bruge sin stemme mere bevidst. Prøv derfor at motivere ham til at sige flere lyde og andre lyde, som du måske hellere vil høre på. Det kan i hans alder være læbe lyde som pprrr, ligesom du kan lære ham de lidt dybere svælge lyde, får ham til at brumme, når han skriger for højt eller modsat, når han brummer så prøve at motivere til en anden og ny lyd. På den måde kan I godt have en lyddialog igang, som han synes er sjov.
Prøv også at udnytte glæden ved at sidde i høj stol og lad ham sidde der, når du laver noget praktisk så han kan se dig og føler han er med i dagligdagen. Tal til ham, når du laver noget, gå rundt og fortæl lidt hvad du laver "Mor lægger lige tøj sammen", "Hov nu kommer posten" eller hvad det nu kan være. Du må gerne tale højt, tale med ham.
Giv ham også mad i hånden, som han kan gumle på, opbløde med spyt, sidde med. Han er meget interesseret i at undersøge med munden i øjeblikket og det skal udnyttes. Giv ham derfor smagsoplevelser og lad ham netop undersøge med munden. Han kan godt få lidt tid til at gå med at sidde og gumle på en brødskorper eller andet.
Det er meget normalt at børn i de perioder, hvor de udvikler nye færdigheder ligesom glemmer det de tidligere har lært. Det er dog ikke glemt, men ligger bare lidt væk og det kommer frem igen senere.
Prøv at finde en balance mellem at skulle underholde ham, tumle med ham, hjælpe ham igang motorisk, lade ham sidde i høj stol, være med, få noget i hånden som han kan gumle på og underholde sig med osv. og så samtidig også lade ham ligge og forsøge sig selv, blive lidt sur en gang imellem osv. netop fordi det kan gøre at han pludselig får flyttet lidt på sig eller får fat i det legetøj han var sur over ikke at kunne nå :o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske