Brev:
Klynkeri hos dreng
23. marts 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Klynkeri hos dreng
Kære Helen
Vores søn på 2 år og 3 mdr. er et af de børn der åbenbart bare altid er syg: snot, feber og hoste (vi håber det går over til næste vinter!). Derfor er han ofte hjemme fra vuggestuen hvor han ellers trives rigtig godt, og vi kan mærke at han nyder at komme tilbage efter en sygdomsperiode. Dog bryder han sig ikke om at blive afleveret.
Her i denne vinter har det virkelig været hårdt, og med mange sygedage også hos mig, der ofte smittes også. Det giver meget fravær på arbejdet og er lidt stressende. I den seneste tid har vi oplevet, at han fra han kommer hjem fra vuggestuen (og altså også når han er rask) og til han er klar til putteritualet, piver og klynker. Han er god til at tale, kan mange ord og sætninger, men hans udtryksform er altså ofte klynkeri (også i weekenderne, hvor det kan være helt fra morgenstunden af). Det er til at blive sindssyg af, når man selv er træt og uden overskud.
Det er jo fristende at ”gøre nar af ham” eller sige at det kun er små babyer der piver, men det synes jeg ikke er den rette måde. Det kan være alle situationer også ”positive”, dvs. hvis han beder om mere vand, så lyder han som om han er ved at dø mens han piver ”vaaaand, vaaand”. Jeg prøver at sige til ham stille og roligt at han godt kan tale helt normalt og at han gerne må få mere vand. At han er en stor dreng og at han skal bede om mor hjælp i stedet for at klynke. Men det virker altså ikke rigtig…
Hvad kan vi gøre for at tackle disse situationer?