Brev:
Nattesøvnen bliver værre og værre
24. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Nattesøvnen bliver værre og værre
Hej.
Så er vi der igen – denne gang ikke om mad, men om nattesøvn. Emil bliver 1 år om 2 uger, har lige lært at gå selv (er svært tilfreds med sig selv), spiser selv med fingrene og næsten med gaffel, drikker selv af sit glas og er generelt en glad dreng. Han siger ikke nogen ord endnu, men "snakker" meget og har ingen tænder. Han er startet i vuggestue for 2 mdr siden og er nu stoppet med at græde når vi aflevere ham. Iflg. vuggestuen spiser han rigtigt godt dernede og kan klarer sig med en lur fra 12- 14.00. Falder tilsyneladende i søvn på 2 min – og det lyder rigtigt, det har han altid gjort til sine lure om dagen.
Lige siden Emil startede med at komme op på alle fire i november måned er det gået støt ned af bakke med hans nattesøvn. Inden da sov han for det meste 2 gange 4-5 timer, men så begyndte han at vågne mange gange og nu græder han også. Jeg prøver at beskrive en typisk aften og nat.
Vi spiser aftensmad kl. 17.30 – Emil spiser fint nu, men vil ikke have kartofler og pasta, så han får mest grøntsager og kød/fisk, nogen gange lidt brød. Han får godnatgrød med frugtmos kl. 19.00 og bliver derefter ammet, puttet og ligger i sin seng kl. 19.30. Bruger ca. ½ time på at falde til ro, skal lige rejse sig op 20-30 gange inden han kollapser hen over dynen. Det er helt fint – han græder ikke, men vi skal ind og lægge ham ned, når han får stillet sig op. Gør vi ikke det, bliver han til sidst meget sur.
Så sover han typisk til omkring kl. 22-23.00, hvor han vågner. Når vi kommer sidder eller står han op igen. Her kan vi bare lægge ham ned, give ham dynen og så sover han videre. Nogen gange skal han have sutten, men for det meste gider han den ikke, når han er så træt. Har aldrig taget mere end 1-2 min at få ham til at sove igen om natten. Men nu en halv time senere er han der igen – og sådan kan vi blive ved med 30 min. mellemrum til han får sin nat-amning. Så sover han igen mellem 2 – 4 timer, og så starter det igen. Vågner, sidder/står op osv.
MEN nu er han så begyndt ikke bare at falde i søvn igen, som han plejer. Næh nej, nu begynder han at græde, rejser sig igen, kaster sutten fra sig – tager vel 10 min inden han sover igen nu, for så at vågne igen 30 min senere. Så kører vi sådan 30 min intervaller et par timer. Nogen gange sover han igen et par timer, ellers bliver vi ved til kl. 6, hvor vi står op.
Jeg er fristet til at amme ham igen, når han vågner anden gang, men har ikke gjort det endnu. Tanken er jo at jeg skal stoppe helt her om 2 uger, så det giver jo ingen mening. Vi har prøvet at lade være med at gå derind, men så ender han med at skrige som en sindssyg og tårerne sprøjter ud af øjnene på ham, mens han står og rusker i tremmerne. Og det kan jeg ikke lide. Så indrømmet, vi ender med at gå derind efter et par minutter.
Emil sover på sit eget værelse – det var helt uproblematisk at rykke ham derind. Vi har nogle gange i desperation taget om ind i vores seng i håb om at det hjælper, men nej. Der har han svært ved at falde i søvn, måske fordi vi normalt kun har ham i sengen tidligt om morgenen, når vi skal op. Falder han i søvn, vågner han også op hele tiden.
Vi har aldrig oplevet at han egentlig græder om natten. Kalder/græder lige når han vågner, men er altid faldet i søvn på 1-2 min, når vi er kommet ind. Vi forstår simpelthen ikke, at han sover så dårligt. Som sagt giver vi ham nogen gange sutten, men ikke altid. Så jeg tror ikke det er fordi han taber den, han vågner igen. Han får kun 1 lur, og vi synes han spiser rigeligt til at kunne klare sig natten over. Vi synes ikke det virker som om han har ondt, så det kan være tænder. Det virker bare som om han vågner og starter med at bøvle rundt, og så ikke kan falde i den dybe søvn igen, men hele tiden vågner.
Vi forstår slet ikke hvorfor han pludselig græder og ikke vil falde i søvn igen. Emil græder stort set aldrig, nærmest kun hvis han slår sig. Vi har kun oplevet 3 – 4 gange på det første år at han har grædt flere timer i træk. Han græd ikke engang, når han lå ned, da han havde mellemørebetændelse. Han græd som sagt, da vi kørte ham ind i vuggestuen.
Jeg har læst dine svar til andre, hvor du skriver det kan være noget med at han øver sig på alting om natten. Men altså, jeg læser om den ene baby efter den anden på Emils alder, der sover non-stop fra kl. 20 – 06, og de er vel også i gang med at kravle og gå. Så hvorfor kan de sove så godt? Det ville være fint med mig at han vågne 2-3 gange, fordi han lige skal have sin dyne eller noget. Men ikke hver halve time i flere timer.
Vi er i tvivl om, om vi gør noget forkert, eftersom han bare sover dårligere og dårligere. Er vi med til at skabe en dårlig cirkel og ødelægge hans søvn. Er det fordi han er sulten - fordi han ikke får kartofler og pasta? Skal vi lade ham græde sig selv i søvn? Vi tror ikke han kan finde ud af at ligge sig ned selv. Men skal vi lade være med at hjælpe ham for at han lære det? Går vi for meget derind.
Vi aner ikke hvad vi skal gøre – synes jo selv, vi har gjort alt det rigtige. Men det synes man vel altid. Men vi – og også Emil – trænger efterhånden til en god nattesøvn. Har du noget in-put som vi måske kan prøve.
Med venlig hilsen
En meget meget træt Rikke