Svar: Nattesøvnen bliver værre og værre
24. marts 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, når jeg læser dit brev, så lyder det også som om at I gør alle de rigtige ting og at Emil derfor ikke har problemer med hverken søvnassociationer, sult, sygdom eller andet, som burde give ham søvnproblemer.
Derfor er forklaringen hos jer sandsynligvis den, som du også selv er inde på, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham i øjeblikket og at han netop øver sig på at rejse sig, sætte sig, gå osv. både når han er vågen om dagen, men også når han sover om natten. Samtidig betyder det, at han nu er begyndt at bevæge sig mere rundt i verden på egen hånd også, at han naturligt for flere oplevelser, flere stimuli og ting der skal bearbejdes og det giver en mental uro, altså flere drømme. Der er således både en metal og en fysisk uro, som spiller ind og som gør, at han har svært ved at sove i øjeblikket.
At du er igang med at trappe amningen ned og gerne vil ud af amningen spiller sandsynligvis også ind og man kan godt overveje om du skal lade ham få brystet en ekstra gang, hvis det så ville gøre, at han lagde sig til at sove og derefter sov bedre, længere. Men hvis han stadig så vågnede hver halve til hele time, så var det jo lige fedt og i princippet kan han jo få en tår vand, hvis det er fordi han er tørstig .. Men det at mærke at brystet ikke bare tilbydes som tidligere, giver naturligvis også en frustration og er også noget han skal vende sig til og leve med og det kan godt være svært :o)
Når jeg læser jeres brev, så tænker jeg, at der er noget fornuftigt i hvis I kunne lære ham at lægge sig ned i sengen igen af sig selv. Altså at I ikke konstant kommer ind og lægger ham og putter ham. I takt med at han lærer at lægge sig, hvis han får sig rejst mere eller mindre i søvne, så vil han naturligt også bedre kunne finde ro om natten. Prøv derfor at øve det at lægge sig ned selv både i løbet af dagen og også når han skal puttes om aftenen. Stil jer i nærheden, lav noget praktisk arbejde, læg tøj sammen eller lignende og sig så til ham "jeg er lige her, læg dig ned skat" så han forstår at det er det I vil have ham selv og så han selv begynder at gøre det, fremfor at I hele tiden kommer og gør det for ham.
Min tanke er altså at jo bedre han bliver til selv at kunne lægge sig ned, jo mere ro vil der sandsynligvis også komme på ham om natten ... Og så lyder det som en fase I skal igennem, hvis det er nogen trøst .. :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske