Svar: Skrækkelige nætter på grund af sut
24. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Diana
Det er ganske rigtigt at børn kan få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor de ligesom lærer at de kun kan sove, hvis de har sutten i munden. Det er jo fint nok, hvis de selv kan tage deres sut natten igennem, men det kan de fleste børn ikke før de er 9-10 måneder gamle og ældre og det er en rigtig dum vane at komme ind i, at man som mor leverer den service det er, at putte sutten i munden på barnet hver gang den tabes ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, vi registrerer ikke alle de opvågninger vi har, for det går hurtigt og så sover vi videre. Ofte vender vil os om på den anden side, trækker dynen op om os, sparker den af, putter os ind til vores partner, retter på hovedpuden osv. Små stillingsskift, små bevægelser, som får os videre i søvnen.
Hvis man hver gang barnet har disse små opvågninger går ind og putter sutten i munden på barnet, så vil barnet lærer, at sutten skal være der, for at barnet kan sove videre. Når barnet sover, så slappes musklerne i kroppen af, barnet vil derfor naturligt også slappe af i kæben og sutten vil ryge ud. Hvis barnet hele tiden lærer at hver gang sutten tabes ud af munden, så kommer mor og putter den ind, ja så lærer barnet ikke at sove uden sut ...
Der er derfor noget meget vigtigt og helt rigtigt i det du oplever er begyndt at ske hos jer og der er desværre kun en til at ændre rutiner og det er - mor :o)
Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at hjælpe din datter videre i søvnen uden automatisk at give hende sut i munden, hjælp hende i stedet med stillingsskift, beroligende hænder, kærtegn, små ord osv. Prøv også om du i løbet af dagen kan berolige hende, trøste lidt osv. uden at det involverer sutten, så hun generelt ikke får sut for meget.
Prøv også om du kan putte hende med en sutteklud, træk evt. en stofble igennem suttens ring og se om kluden ikke stille og roligt kan blive nok til at give tryghed og komme videre i søvnen. Netop en klud på en sut kan på sigt også gøre det lettere for hende at finde sutten selv, når og hvis hun har behov for den.
Hun er stadig så lille at du kan nå at ændre vaner, det er ofte hos lidt ældre børn at problemet med vanebetinget afbrudt søvn viser sig og derfor er det rigtig godt, at du allerede er opmærksom.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske