Svar: Pude mod fladt baghoved
24. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Helena
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke puder mod lejringsbetinget skævhed af kraniet, men anbefaler at man derimod er meget opmærksom på hvordan man lejrer sit barn generelt. Det er langt bedre at forebygge end at reparere ... :o)
Nyfødte børns hoved vil tage facon efter hvordan barnet ligger, hovedformen hos børn kan ændres, så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukkede, det vil sige hovedsageligt i de første 3 måneder. Det er altså især i de første måneder, man skal være opmærksom og også kan gå ind og lave ændringer, hvis barnet er begyndt at have lidt skævhed eller fladhed i kraniet.
Skævhed og fladhed af kraniet sker, hvis barnet placeres langvarigt i samme stilling, derfor skal barnet altid sove med hovedet skiftevis mod højre og venstre, barnet skal have mad skiftevis fra venstre og højre side (også selvom man giver flaske) og barnet skal så vidt muligt ligger på maven og bør ikke sidde i skråstole og lignende meget passive stole i længere tid. Ved nogle børn oplever man at der sker en stramning af halsmuskulaturen, hvilket bevirker at der sker yderligere asymmetri af hovedet.
Det lyder som om at jeres datter vægrer sig mod at få hovedet til højre og det kunne derfor godt lyde som om at I skulle få sundhedsplejersken eller egen læge til at vurdere, hvorvidt hun er ved at få en stramning af sin halsmuskel. Det kan nemlig godt gøre ondt og det er her vigtigt at få henvisning til en fysioterapeut, som kan hjælpe jer og vise jer hvordan I kan lave nogle øvelser for jeres datter, så halsmusklen strammes op. Fysioterapeuten vil også kunne vurdere puden I har lånt og fortælle jer hvorvidt det er hensigtsmæssigt eller ej, at jeres datter ligger med den.
I skal "tvinge" jeres datter til at kigge mod den ikke-foretrukne side. Dette gør I ved f.eks. at anbringe uroer til den side, så hun naturligt bliver opmærksom på at der er noget spændende og drejer sit hoved. I må også aktivt gå ind og flytte på hendes hoved, når hun sover og I kan her tage en sok og fylde den med grødris, så I får en blød og stadig fast pose, som I så ligger ved siden af hendes hoved. Det kan give lidt modstand og gøre at hovedet bliver liggende den vej I ønsker.
I kan også flytte hendes seng, eller stille liften, hvis hun sover i den, så lyset kommer fra den modsatte side. De fleste børn kigger naturligt mod lys, så ved at medtænke hvordan hun ligger i forhold til vinduer, lys osv. så kan man også påvirke hende til at se i den mest hensigtsmæssige retning.
Det lyder hos jer, som om at en fysioterapeut ville være en god idé, måske er der ansat en i kommunen som du kan ringe til, det ved din sundhedsplejerske. Og ellers må du få lægen til at vurdere det :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske